AKUT BRUG FOR HJÆLP! Ingen varme i gulvvarmen - hvorfor???

Jeg søger nogle kyndige hjerner, der kan regne ud hvorfor vores gulvvarme ikke varmer. Jeg kan ikke gennemskue, hvad der ikke virker. 

Husets opvarmning består for den ældre del af radiatorer og noget gammelt gulvvarme i bryggers og badeværelse styret af vejrkompensering? - føler udenfor. Radiatorerne i disse rum kører på fuldt drøn - undtagen den gamle gulvvarme, som ikke varmer helt igennem. Hvorfor er også meget mærkeligt. Men det er nu den nyere del der skaber krisen - eller kulden i hjemmet!

Den nyere del varmes op af nyere gulvvarme - 3 rum. På rumtermostaterne ser det ud til at de kalder på varme og på anlægget ser det ud til at der er åbent og sendes varme ud. Dog er alle pex rør kolde? Hvorfor? 

Termostaten på gulvvarmeanlægget har jeg skruet op på 4, men det virker ikke til at have nogen effekt. Rumtermostaten i stuen siger 16,8 grader, men er indstillet til 22 grader. På en normal vinterdag har jeg svært ved at få temperaturen over 20 grader, men nu er den altså faldet til 16,8 grader.

Nedenfor har jeg sat et billede ind, så I kan se hvordan det ser ud. Jeg tænker de røde lys indikerer at der er kontakt til rumtermostaterne og på den blå er toppen løftet og så tænker jeg den er åben og sender varme? Alle grå pexrør er temmelig kølige og burde de tre af dem ikke være temmelig varme, hvis der sendes varme ud?

Jeg har forsøgt at lære lidt fra alle jer ved at læse jeres mange indlæg og svar her, men jeg kan ikke komme frem til noget jeg kan gøre andet end at tjekke ventilen på den hvide termostat øverst og lufte rør ud. 

Jeg håber meget I kan hjælpe, inden jeg må kaste håndklædet i ringen og ringe til en VVS'er.

Mvh. Thea


Jeg søger nogle kyndige hjerner, der kan regne ud... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Hej igen

Mht. rumtermostaten - hvis den kalder på varme burde telestaten vel åbne og sende varme til rummet? Lyset er slukket og det forstår jeg ikke. Nogle idéer? Kan jeg parre telestat og rumtermostat på ny?

På termometeret jeg har sat på røret under pumpen er temperaturen nået op på 25 grader. De 25 grader er vel et resultat af det varme vand fra fyret og returvandet fra gulvet? og 25 grader er vel for lidt, når fremløbstermostaten er sat til 6 som er maks? Kan jeg tage termostaten af og ændre indstillingen, så den kan stige mere end 25 grader? 

Det rør ved pumpen der er varmest (når du får gang i noget varme) er fremløb. Men det har ikke den store betydning, de 2 skal helst ende med at være næsten lige varme, om en dags tid.

Røret under pumpen er et fint sted at måle temperaturen. Hvis dine hænder siger "fiskoldt" og termometer siger 16-18 grader, så må vi konstatere at det er for koldt. 

Fremløb fra fyret er "meget varmt" så det er ikke der det er galt. 

Ud over at tage de 3 "æg" (telestater) af og massere stiften skal du have den hvide termostat til at åbne for noget af det "meget varme" fremløb. Den skal skrues af som djaydjay skriver. Så er der en stift som kan hives ud / trykkes ind. Den skulle helst komme ud selv. Kommer den ud vil jeg tro at du hurtigt vil mærke en temperatur stigning på den ene af dine rør ved pumpen. Så skruer du den hvide termostat på igen og lader den regulere. Du skal ikke forvente en lynhurtigt varmestigning i rummet, men får du en ordentlig temperatur på fordeler røret så er du godt på vej. 

Du skal ikke give op, om ikke andet så lærer du dit anlæg at kende. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg har nu fjernet den hvide termostat og masseret stiften - den er fint bevægelig. Selvom den står helt åben på 6, så kommer temperaturen ikke over 26 grader på termometeret. Burde jeg ikke kunne opnå en højere temperatur her? Kan jeg på nogen måde ændre indstillingen, så temperaturen kan komme højere op?

Selvom pumpen kører på fuldt drøn, så taber vandet vel et par varmegrader inden det kommer rundt i gulvet, når det er så pivkoldt udenfor.

Pexrøret til værelset med den lukkede telestat, som nu er afmonteret er endelig ved at blive lunkenvarm. Værelset er dog kun 16 grader varmt eller koldt nok nærmere. Nogle idéer til hvordan jeg får telestaten til at sende varme til værelset? (Når den bliver monteret igen.)

Og ja - jeg lærer da i det mindste anlægget at kende. Tak til jer alle for at give lærerigt input!

Jamen 26 grader er da også bedre end 18 grader. Er termometret pakket ind så det er den reelle temperatur på røret du måler ?

Hvis du har den hvide termostat afmonteret kommer der så en højere temperatur ? 

Ja vandet vil tabe noget temperatur rundt i gulvet, især indtil hele gulvets temperatur er  steget. Så vil der næppe være mærkbart forskel. 

Nu ser det ud til at du får stigende temperatur på blandesløjfen, og så må du i gang med at fejlfinde på den ene telestat. Du kan sagtens undvære den så længe du stadig fryser i det rum. Så lad den bare hænge ved siden af en dag eller 2. 

Men ellers må du til at få den til at kalde på varme. Jeg går ud fra at de andre rumtermostater virker på den rigtige udgang på styring. Måske har du ombyttet dem ved et uheld. Tjek lige ved at skrue den ene helt ned på 10 grader, så skal lampe på styring gå ud, (eller lyse rød) Skrue op igen på 21 grader og så skal den lyse igen ( eller skifte til grøn) Denne test tager ikke lang tid det skal skifte med det samme, hvorimod telestater har 3-5 minutters reaktionstid.  

Hvis de 2 andre fungerer som de skal så må du forsøge at tilmelde den ene termostat igen ifølge brugsanvisning.




Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

En kold godmorgen herfra.

Er vågnet op til en meget kold morgen - 16 grader i alle rum. Også de rum, hvor der er radiatorer til trods for, at de står helt åbne på termostaterne. Temperaturen på blandesløjfen er faldet og selve fremløbet fra fyret INDEN fremløbstermostaten er også faldet - den er maks håndvarm. Termostaten fortsat på 6 og pumpen på 3. 

Telestaten fortsat afmonteret for det værelse der kalder på varme, men intet får.

OG - efter al roderiet med gulvvarmen faldt trykket voldsomt på fyret/kedlen, så jeg måtte fylde vand på. Meget mærkeligt! 

Nu bliver jeg nok nødt til i første omgang at ringe til gasfyrsteknikeren og derefter til en vvs'er. Kan det være fyret, der har været problemet hele vejen igennem?

Annonce

Formoder at fyret også laver varmt vand, så derfor spørgsmålet:

Har du varmt vand, uden problemer?

Hvis ja så tyder det på nedenstående:

Der sidder en ventil i på/fyret, som skifter mellem varmt vand produktion og varme til radiatorer/gulvvarme.

Den kan være mere eller mindre defekt, f.eks. hænge/sidde fast, så du kun får lavet varmt vand.

Løsning: Tilkald gasfyrsteknikeren

Det er tid til at få fat i tekniker. Fyret skal give varme NU. 

Du skrev at fremøb fra fyret var "meget varm" for et par dage siden, så på det tidspunkt må det have virket. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Lige en opdatering: Jeg har ringet til gasfyrsteknikeren og han ankommer forhåbentlig snart. I telefonen sagde han faktisk, at det kunne være tre-vejsventilen som er defekt, som GSH påpeger. Så jeg er rimelig spændt på hans besøg - og ikke mindst udsigten til at få varmet huset op. Heldigvis har jeg fint solskinsvejr her, så det hjælper en anelse.

Jeg giver lige lyd, når jeg ved mere, så I kan få afslutningen med. Eller det håber jeg i hvert fald bliver afslutningen. 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis