Frost og dieselmotor

Hej

Trods dieseltilsætning fra Biltema får jeg hvid “slam” i dieselfilteret på min gamle IH 574 traktor. Hvad kan tilsættes her i frosten for at undgå dette?


11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Normalt betyder noget hvidligt slam du har dieselpest i tanken men kan også skyldes grødis, der så smelter når det kommer ind i varmen.

Dieselpest er nogle alger der lever i det kondensvand du har i bunden af tanken. Det er meget normalt du får mest slam i filteret her om vinteren, hvor en helt sommers høst er gået ud og rådner. Den eneste måde jeg kender der kan udrydde "skabet" er og tømme tanken, tage føde og returslange af samt gennemskylle den med vand fra en højtryksrenser så alt slammet kommer med ud. Efterfølgende skal tanken tørres helt i gennem, hvilket du kan gøre med en varmepistol på laveste blus i et par timer eller mere under overvågning, så tanken bliver varmet godt op. Det udnytter de sidste rester af dieselpestens spore. Efterfølgende er det naturligvis en dødssynd at hælde det forurenede diesel på igen. Vil du gøre det ekstra godt blander du noget tilsætning i dieselen der er beregnet til og slå pesten ihjel, hvilket Biltemas åbenbart ikke duer til efter beskrivelsen. 

Pøj pøj med udryddelsen.


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Tak for hurtige svar :-)

@Bent Andersen og Subwoof: Dieselen er fra efteråret. Traktoren bruges kun til hobby og filtrene sidder ude på siden i vinden (p.t. -9 grader i Ballerup). Hvor meget Petroleum skal der i pr Liter diesel?

@Nitter: Jeg tror det må være grødis - ved nærmere eftersyn ser det krystallinsk ud -lidt ligesom iskrystaller, og er først kommet her med kulden. Ellers kan jeg "se frem" til den anden løsning hvis ikke slammet forsvinder når temperaturen stiger igen.

Hvis dieselen er fra efteråret er den sikkert "For gammel" da den er tilsat biobrændstof.

-Og hvis den ikke er i "Vinterkvalitet" fryser den i de her kuldegrader (-10) vi har nu.

På min gamle Bukh motorer fra sen 70´erne lærte jeg af en gammel kegle, at tanken skulle tømmes helt inden vinteren.

De står så i min båd, der står indendørs hele vinteren

Når jeg så starter op i foråret bruger jeg ca. 2 liter flybrændstof til at starte op på.

Men en tankrens er da altid at anbefale på sådan en gammel svend.

 


Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....

Tak for alle indlæg.

Skulle lige tænkte efter og jeg tror at der sidst blev fyldt op omkring uge 42  - dvs ikke med Vinterdiesel. Jeg henter en flaske frostsikring hos Thansen og ser om ikke det får parafinen til at slippe.


Hvis du har tanket op i uge 42, så har du tanket overgangsdiesel. 

Sommer kvalitet holder kuldeenskaber på -12 (01 apr til 30 sep)
Overgangs kvalitet holder kuldeenskaber på -18 (01 okt til 30 nov)
Vinter kvalitet holder kuldeenskaber på -24 (01 dec til 31 mar)

Ok Silas. Desværre indeholder den "nye" type dieselolie en hvis mængde planteolie og det Lårt har det med at ville optage fugt.  

Du kan bruge en smule almindelig karburatorsprit i dieselen på din gamle traktor. Det kan pumpen sagtens holde til.

Jeg har selv sommerdiesel på min traktor lige nu. Indtil videre er det ikke noget at se i skueglasset andet end olien som vanlig er en smule uklar. Har ellers lige lavet 5m3 flis i går eftermiddags. Det diesel jeg har i tanken har stået på lukkede 20 liters dunke siden engang i sommers hvor olien var rigtig billig.  


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Jeg ved fra Østeuropa at her blander man benzin oktan 98/95 i dieselolien om vinteren ......  har fået fortalt at der bruges 1/2 liter benzin til ca 40 liter diesel .......


....god arbejdslyst..

....... g.lykke...........
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis