AEG Vaskemaskine varmer ikke vandet

Hej

Jeg har en AEG Lavamat LM75670F der ikke vil varme vandet.
Den kører programmerne færdig på normalvis.

Hvordan finder jeg ud af om det er varmelegemet eller temp føleren jeg skal skifte?

Håber nogle kan hjælpe lidt her?

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du kan naturligvis måle på varmelegemet om den får spænding. Men når du siger at den kører program igennem normalt så må det være temperatur føler eller "hjernen". Normalt skulle den vente på at vandet er opvarmet inden den går videre i sit program, så med mindre du skubber den frem i programmet, så må den "tro på" at vandet er varmt nok.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej Erik

Tak for svar.

Den fuldfører selv programmerne, så jeg kan håbe det er temp føleren - den koster 200kr
Men hvis det er selve styringen koster det 1800kr også må jeg have en ny vaskemaskine.

Kan man måle om temp føleren virker eller hvordan tester jeg lige den?

Det er en NTC temperatur føler, så du kunne måle på den med ohmmeter. Den er sikkert på 10 kohm ( kan også være andet) Men sikkert er det at modstanden skal falde ved stigende temperatur. Det siger typen Negativ Temperatur coefficient . 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Okay må lige have fundet NTC føleren og udmålt den, så må vi se hvad den siger.

Vender lige tilbage når jeg har prøvet.

jeg har også oplevet på flere typer maskiner at deffekt varme legme resultere i at maskinen køre "slow motion" mens den venter på at vand bliver varmt (hvilket naturligvis aldrig sker med deffekt varmelegme)

derfor enig med evmand at det kunne tyde på en deffekt temp sensor eller defekt styring. det er dog langt mere normalt at varmelegmet er deffekt

varme legme kan evt testes ved mens maskinen er åben, at fylde tromlen med vand, afmontere ledninger fra varmelegmet og blot sætte 240 volt på dirrekte i ca 1 min - hvis vandet i maskinen bliver varmere virker det (rør IKKE ved vandet mens der er strøm på varme legmet, hvis det er deffekt kan vandet være strømførende.

det kan også ske at kalk aflejninger gør at varmelegme blot varmer temperatur føleren op og derfor stoppes varme legmet og vandet bliver ikke særligt varmt....for at tjekke det kræves at du afmontere varmelegme - hvilket er nemt. af med bagbeklædning og find varme legmet i bunden af trumlen - på en AEG kræves formodentlig blot at du løsner den 10 mm bolt som er på midten af varmelegmet, så kan du trække fætteren ud inkl temperatur føleren. ud med den og rense for kalk...

Hej alle

Så fik jeg løst problemet.

Jeg udmålte først temp føleren og den virkede.
Den lå omkring 5 og faldt hvis jeg varmede den i hånden.

Jeg fik skiftet varmelegemet ud og nu kan den varme igen  

Kostede omkring 300kr.

Tak for hjælpen   

Ved godt at det er gammel indlæg ( og problemet er  løst)...men kunne man prøve at afkalke. Jeg har nemlig samme problem.  Har bestilt et ny varmelegeme.  
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis