Automatisk lågeåbner?

Hejsa.

Jeg har i mit hifi-setup min centerhøjtaler stående i et lille skab, som jeg så åbner hver gang jeg skal se film, eller lign.
Jeg ville selvfølgelig syntes at det kunne være super tjekket at have en fjernbetjening som kunne åbne denne låge, så man ikke skal rejse sig fra sofaen hver gang man har sat sig til rette, starter filmen, og derefter kommer i tanke om at lågen er lukket...

Er der nogle kloge hoveder her der ved om man kan købe en anordning der kan åbne en sådan låge automatisk, eller har en smart måde hvorpå man selv kunne lave det?

Mvh Kenneth. :)

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du kunne finde en magnet der er tilpas svag til at vibrationerne i lågerne, som kommer ved at du skruer højt op, får magneten til at slippe og så presser lydbølgerne lågerne resten af vejen.

Ej, bare for sjov

Jeg har netop lige fået interesse for elektronik og kan komme i tanke om mange løsninger hvis man kan lave elektronik. Men hvis du har læst nogle af de andre indlæg i denne kategori, så ved du nok også at det ikke er så nemt selv at lave noget.

Har du googlet sådanne løsninger? evt på engelsk. Der må da være nogle der har lavet nogle små cylindermotorer der kan aktiveres ved at modtage en eller anden højttaler-frekvens eller hvad man nu kalder det og lukke igen når den mister frekvensen.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Anordningen skal egentlig bare kunne skubbe lågen op. Jeg kan sagtens lukke den igen når jeg rejser mig fra sofaen, hehe... Men nej, har ikke søgt så meget på det, og det jeg fandt var ikke brugbart, så jeg ville jo lige høre nogle af alle de kloge hoveder herinde.

Du kunne bruge samme system, som bruges i kasseapparater. De virker ved, at der bliver udløst en fjeder, som åbner kassen/lågen. Det kunne sikkert kombineres med, at når der bliver tænd for forstærkeren, får magneten en impuls, som udløser fjederen og dermed åbner lågen.


fase

Fabrins "system" bruges jo mange steder. Branddøre der holdes af magnet og kører i lukket tilstand på skrå skinner eller med lod og snoretræk. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis