Fjerne lim fra beton

Hej alle, 

Jeg har et spørgsmål vedrørende lim anker. 

Har I erfaringer med hvordan man fjerner dem? Findes der et værktøj der kan bore dem ud?? 

På forhånd tak 

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det tror jeg ikke du kan. Jo naturligvis kan du bore flere huller rundt om limanker og på den måde tage den op. 

Hvor jeg arbejder flytter vi nogen gange maskiner, og det efterlader jo bolte det stikker op af betongulvet. Enten fra ekspansionsbolte. islags ankre eller limanker. De bliver i alle tilfælde "høstet" med en vinkelsliber så de blot er plan med overfladen. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej frik, 

Tak for hurtig tilbagemelding. De er også skåret nogenlunde glat med beton, det ømme punkt er at det er udvendig. Tvivler på at en antirust primer kan bremse rusten mod at trænge gennem den kommende hvide facademaling

Ja det kan blive et problem. Der ville jeg nok bore rundt om den (måske kun i den ene side) og så hugge den løs. Det er faktisk ikke svært. Derefter en reparation af hullet. Det dækkes jo af den nye maling.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej,
Du kan jo lave en kørnerprik i ca. midten af jernet - og så bore det ud derfra med et godt metalbor... jeg ville nok bore et mindre hul først - og så bruge "granlundsmetoden" til at styre et større bor, der får resten ud et godt stykke ned

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

som dette her..: https://www.screencast.com/t/TOH8sVYmT

Bore, og hugge ud i beton - det kommer man til at svede af - og det andet her er hurtigere og mere nænsomt for det hele..

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce

Hej Natur, 

Jeg forstår ikke helt dit link?

Limankre er typisk limet i med tokomponent lim, som ved opvarmning bliver blødt. Derfor ville jeg prøve at varme det op til et par hundrede gader ved at varme bolten med f.eks. en gasflamme, for derefter at trække den ud.


fase

Forestil dig at bore et hul i limankeret (skruen) - så have et bor, der styrer ned i dette hul - så det ikke kan "vinge ud" - kendt i metalbranchen som et "granlundsbor" - skide effektivt..
(havde ikke lige en grafik af en borhammer.. derfor blot en "skive"..)
Det har jeg brugt flere gange - jeg gider ikke at hamre!!

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Det er ofte ret svært at bore i bolte. De er jo ikke alle lavet af snot stål. Men forskellige råd er jo godt så kan trådstarter forsøge med det der ligger mest for ham. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jo - bolte er ok stål.. men at bore ved siden af - og banke beton op.. tjaa. besvær uden grund..  desværre er mange "professionelle" ikke gearet til effektiv problemløsning endnu :-( - selvom vi skriver 2018 .-(
-og mange gds'er er længere fremme..

 køb ordentligt værktøj.. det lønner sig.. 


Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også