Udskift stikkontakt

Hej.

Jeg er løbet ind i et problem vedr. Udskiftning af afbryder + stikkontakt. Der er 3 blå og 3 brune til stikkontakten og 1 brun 2 sorte og en hvid ledning til afbryderen. Håber der er nogen der har en løsning. Har vedlagt et billed. Det skal lige siges at afbryderen ikke virker så jeg ved ikke om det er monteret forkert.

Mvh Jesper 

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Velkommen på LDS

Hvis du skal udskifte dem til nye fuga, så er der kun plads til 2 ledninger i hver klemme (2 huller) Det kan du så godt klare ved den brune ledning idet der kommer 1 "udefra" i stikkontakt og 1 "udefra" i afbryder og så den lille lus imellem. 

De lyseblå bliver du nødsaget til at samle inde bag i dåsen i en samlemuffe og så føre en lille stump ledning ud i stikkontakt. 

Du må ikke montere fuga med jordkontakt når det er en gammel installation uden jordledning.

Sådan som det er monteret ser det ud som om det er korrespondance tænding, så der må være en afbryder i den anden ende af rummet der hænger sammen med denne. Det ser ud som om der er lavet som om den hvide og blå der går opad fører til lampen.

Det kan også være en dobbelt afbryder. Så det må lige opklares.



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hvis du skal skifte både afbryder og stikkontakt, skal du købe en korrespondanceafbryder og en stikkontakt. Du skal være opmærksom på, hvilken ledning der er monteret i klemmen mærket P i din afbryder. I den nye afbryder er det den klemme, der er mærket med rødt. De brune ledninger skal monteres som de er nu. Du skal være opmærksom på, at der kun er plads til 2 ledninger i hver terminal i de ny afbrydere, så du fordeler dem i stikkontakt og afbryder. De blå samler du med en muffe og forbinder til nulklemmen i stikkontakten.


fase

Tak for svarene. Glemte lige at sige at der er 2 afbryder i rummet der går til samme lampeudtag. Den ene er skiftet uden problemer 

Det bekræfter bare, at det er en korrespondancetænding. Virkede korrespondancen efter udskiftningen af den anden afbryder? 


fase

Er ikke helt sikker på hvad du mener, den jeg har skiftet virker men den på billedet virker ikke. 

Annonce

 Jeg mener om afbryderen er svær at betjene, så korrespondancen ikke virker, eller det bare er korrespondancen, der ikke virker. Jeg tror, du bare skal skifte afbryder og stikkontakt og forbinde det som foreslået i tidligere indlæg.


fase

Den jeg har skiftet er en alm. afbryder, ikke en korrespondance afbryder, den virker. Skulle det have været en korrespondance afbryder?  Kan det være derfor at den på billedet ikke virker. 

Jeg skal have købt en korrespondance afbryder, havde købt en alm. afbryder, men hvad for nogen ledninger skal i den, der er jo 3 udtag

 Ja undskyld jeg spørger for meget,  men vil gerne være helt sikker på hvad der skal i hvad

Hvis din lampe skal tænde 2 steder (som installationen er nu) så skal det være 2 korrespondance afbrydere. Så det at du har skifte den ene ud med en enpolet afbryder er helt afgørende for at denne / systemet ikke virker. 

Den eneste ledning du skal have i rette hul er den der sidder i klemmen mrk. P I de nye skal den i den også i P det er klemme der har rød trykklemme


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Ok tak for svaret

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis