Forklaring søges til strømforsyninger: A, mAh, w, V, hz

V = volt: Spændingsstyrke

A = ampere: Strømstyrken

w = watt: effektstyrke /strømforbrug?

Jeg ved hvor stor spændingen er og jeg ved hvor hurtigt spændingen kan leveres (Ampere).

Hvad skal man så bruge watt til når man leder efter en strømforsyning?

Hvis jeg har en strømforsyning på 12V og 2A. Så kan den bruge 24 watt pr. time, minut eller sekund?

(jeg slettede mAh og hz da det vist ingen relevans har for spørgsmålet)

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Watt enheden er pr sekund og dermed en slags øjebliksbillede. Hvis vi begynder at snakke længere tid nærmer vi os det du afregnes i hos Ørsted (el lign). Eks hvis du trækker 1000 Watt i en helt time i streg, så har den 1 stk kwh. (kilowatttime) ~2½kr op af muldvarpen.

/S

Den strømforsyning bruger 24 W - det kan sammenlignes med en elpære på 24 W.

Hvis du så har haft gang i din strømforsyning i nøjagtig 1 time, så har du forbrugt 24 W timer. Det svaret til 1000/24 kW time eller at du skal have tændt for din strønforsyning i 41,7 timer før du har brugt 1 kW time. Omregnet i penge giver det en udgift på ca. 0,06 kr. pr. time.


Søren O

pyha hehe

men watt måles jo i sekunder?

og 1kw er vel 1000 watt?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Lad os sige at din bilmotor har 140 hk. Det måles vel også i sekunder. Jeg vil da håbe for dig at din bilmotor også har 140 hk når du har kørt en time.

Nå spøg til side. Man har for mange år siden vedtaget en afregningsform som siger kW timer. Hvis der skulle afregnes efter W sekunder bliver afregningstallet 1000 x 3600 større end det tal der står på din afregningsmåler i dag, så i stedet for  1 kW time skulle der stå 3600000 W sekunder.


Søren O
Annonce
christiannielsen skrev den 26-02-2018 14:31:07

V = volt: Spændingsstyrke

A = ampere: Strømstyrken

w = watt: effektstyrke /strømforbrug?

Jeg ved hvor stor spændingen er og jeg ved hvor hurtigt spændingen kan leveres (Ampere).

Hvad skal man så bruge watt til når man leder efter en strømforsyning?

Hvis jeg har en strømforsyning på 12V og 2A. Så kan den bruge 24 watt pr. time, minut eller sekund?

(jeg slettede mAh og hz da det vist ingen relevans har for spørgsmålet)

 Spændingen U måles i Volt

Strømmen I måles i  Ampere

Effekten P måles i Watt

Modstanden R måles i Ohm. Dette gælder ved DC.

Energien måles effekt pr. tidsenhed f.eks. Wh (Watt* tid)

For det meste opgives effekten (W), som den effekt der afgives.

Den optagne effekt måles som den afgivne effekt P/virkningsgraden.

Hvis du har en strømforsyning (som faktisk hedder en spændingsforsyning), som har en udgangsspænding på 12V og kan give en strøm på 2A, har du en spændingsforsyning, som kan aflevere en effekt på (12*2)W = 24W. (Spændingen U kan sammenlignes med trykket i dine vandrør, Ampere sammenlignes med, hvor hurtigt vande strømmer ud og modstanden er udtryk for, hvor meget der er åbnet for hanen. Prøv at se analogien). Hvis du nu bruger den i en time (h), har den afleveret en energi på 24Wh. Som du kan se er det meget nødvendigt at holde styr på, hvad der tales om og benævnelser (prefiks). mAh tager vi lige med: milli betyder bare 1000 dele. 1/1000 A= 1mA. Hz er betegnelsen for antal svingninger pr sek. f.eks. 50 Hz.

 Der er flere målenheder, som vi kan tage hen ad vejen. Du ved i næste lektion af "kurset".     


fase
Søren O skrev den 26-02-2018 16:41:59

Lad os sige at din bilmotor har 140 hk. Det måles vel også i sekunder. Jeg vil da håbe for dig at din bilmotor også har 140 hk når du har kørt en time.

Nå spøg til side. Man har for mange år siden vedtaget en afregningsform som siger kW timer. Hvis der skulle afregnes efter W sekunder bliver afregningstallet 1000 x 3600 større end det tal der står på din afregningsmåler i dag, så i stedet for  1 kW time skulle der stå 3600000 W sekunder.

 https://da.wikipedia.org/wiki/Watt

Der står sekunder i linket, men jeg har nok misforstået det. Sorry

...desuden har min alto vist kun det halve antal hk ;-)

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
S. Fabrin skrev den 26-02-2018 16:48:28

 Spændingen U måles i Volt

Strømmen I måles i  Ampere

Effekten P måles i Watt

Modstanden R måles i Ohm. Dette gælder ved DC.

Energien måles effekt pr. tidsenhed f.eks. Wh (Watt* tid)

For det meste opgives effekten (W), som den effekt der afgives.

Den optagne effekt måles som den afgivne effekt P/virkningsgraden.

Hvis du har en strømforsyning (som faktisk hedder en spændingsforsyning), som har en udgangsspænding på 12V og kan give en strøm på 2A, har du en spændingsforsyning, som kan aflevere en effekt på (12*2)W = 24W. Hvis du nu bruger den i en time (h), har den afleveret en energi på 24Wh. Som du kan se er det meget nødvendigt at holde styr på, hvad der tales om og benævnelser (prefiks). mAh tager vi lige med: milli betyder bare 1000 dele. 1/1000 A= 1mA. Hz er betegnelsen for antal svingninger pr sek. f.eks. 50 Hz.

 Der er flere målenheder, som vi kan tage hen ad vejen. Du ved i næste lektion af "kurset".     

Jeg elsker kurser jeg har lige opdaget en helt ny verden føler jeg. Nu har jeg glemt alt om mit kælderprojekt.

så altså hvis min spændingsforsyning kører i 41,7 timer og bruger 24watt pr. time, så har jeg brugt 1000 watt, altså 1 kwh. 


Så det der står på wiki om at 1 w pr sekund må være forkert.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Altså dit kælderprojekt kommer først, så tager vi ellæren bagefter.   

Du skal lige læse på lektien igen. Din spændingsforsyning har i 41,7h afleveret 1000 Wh = 1 kWh. Den optagne effekt er 1000 Wh/virkningsgraden. Lad os tage et eks. 1000Wh afgiven effekt, ved en virkningsgrad på 90% giver en optagen effekt på 1000 Wh/0,9 = 1111,11 Wh. Det vil sige, at du bruger 41,7h/ 1,11 = 37,6h for at have din spændingsforsyning tilsluttet for et forbrug på 1000Wh = 1 kWh. Det, der står på wiki, er ikke forkert, men når der er tid indblandet ændres effekt til energimængde. 1Ws= 1Joule.


fase

Uha Christiannielsen  : Der er meget at lære og vi andre har også rykket os selv i håret engang. Optagen Effekt - afgiven effekt - udført arbejde - energimængde. 3600 sec i en time o.s.v.

Med fare for at kløjs i det vil jeg sammenligne med din bil igen. 

Så siger vi at din Alto har en effekt på 70 hk det er så ca. 51500 w Eller 51,5 kw  ( 1 hk er 736 w) Når så du har kørt en time har den jo så gjort et stykke arbejde. Den har nemlig flyttet dig 60000-80000 m og modstået bakker, luftmodstand m.m. Det har brugt måske 5 liter bensin. For ikke at få alt for store tal dividere vi med 1000 så du har kørt 60 - 80 km

Lidt samme forhold er der imellem kw og kwh ( h er forkortelse for det engelske hour altså time) idet man har vedtaget at x antal w brugt i 3600 sekunder = wh og så dividere vi med 1000 og kalder det kwh.

Det fremgår også af samme link på wiki.






Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis