Forklaring søges til strømforsyninger: A, mAh, w, V, hz

V = volt: Spændingsstyrke

A = ampere: Strømstyrken

w = watt: effektstyrke /strømforbrug?

Jeg ved hvor stor spændingen er og jeg ved hvor hurtigt spændingen kan leveres (Ampere).

Hvad skal man så bruge watt til når man leder efter en strømforsyning?

Hvis jeg har en strømforsyning på 12V og 2A. Så kan den bruge 24 watt pr. time, minut eller sekund?

(jeg slettede mAh og hz da det vist ingen relevans har for spørgsmålet)

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
V = volt: Spændingsstyrke A = ampere: Strømstyrken... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Det er mega spændende, nu har jeg sidder i 12 timer (bare idag) og surfet på emnet og kan da konkludere at den her fritidsinteresse bliver dyr, med alt det udstyr og værktøj jeg skal have mig... suk... men pyt ;-)

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Så meget udstyr skal du heller ikke have. Et universalinstrument og nogle skruetrækkere et par tænger (skævbidder og evt. en fladtang) så er du nået langt. Du kan jo anskaffe værktøjet efterhånden, som du skal bruge det. Og køb nu ikke et instrument  til 69 kr. men gerne lidt dyrere. Det, der tager længst tid, er at lære at bruge det. Men vi fortsætter "kurset"   .


fase

For lige at få et par begreber på plads:

W (ikke w) er effekt

Wh er energimængde, og faktisk bør man bruge J (joule) her.

Strømforsyninger er normalt ikke mærket med W, men derimod med VA. hvilket ikke er det samme.


Nej W og VA er ikke helt det samme, men i "grundskolen" skal det jo ikke være alt for indviklet, når christiannielsen "bare" smider nogle eksempler op uden at det er en konkret strømforsyning.

Når der bliver spurgt til hvor hurtig elmåler vil løbe, så er joule ikke en god enhed. 

På min el afregning har jeg aldrig set noget med mill. joule timer eller mJh

Citat fra Fabrin kl. 1648

Der er flere målenheder, som vi kan tage hen ad vejen. Du ved i næste lektion af "kurset".     



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Erik, hvis det her fortsætter, bliver det en lang tråd. Men det er OK, at diskutere elteknik/elteori, hvis det kan få nogle teoretiske ting på plads. Jeg forventer ikke, at kunne lave et "kursus" i elteknik, når det tager ca. 7 år incl. læretid og praktiktid, at blive aut. installatør med autorisationsret. Men det er da en hyggelig tråd.


fase
Annonce

Når nu vinteren er så hård, så kan christiannielsen jo ikke komme til at understøbe i sin kælder.

 Nej inden for alle fag er der meget mere at lære end man umiddelbart tror. 

Det begyndte med lidt relæer i en anden tråd og udviklede sig så.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Det fryser forhåbentlig ikke indenfor, så bare i gang med kælderen. Så genoptager vi det med volt og ampere, når kælderen er færdig, Ellers kan man risikere at den bedre halvdel bliver stram i betrækket, og det skal helst undgås.    


fase

Når der bliver spurgt til hvor hurtig elmåler vil løbe, så er joule ikke en god enhed. 

På min el afregning har jeg aldrig set noget med mill. joule timer eller mJh

Du har ret i, at J/joule er en dårlig enhed når man læser regningen fra elforsyningen. Det skyldes en årtiers lang tradition om, at afregne i kWh. Det har folk vænnet sig til, og er i deres "comfort zone" når det drejer sig om at sammenligne priser. Derimod er kWh en håbløs enhed når det drejer sig om at sammenligne energiforbrug. Varme afregnes i J. Fjernvarme, radiatorer, osv. beregnes i J.

Mht. elforbrug ville en afregning i J være perfekt... 1 J = 1 Ws. Dermed kan man direkte beregne sit energiforbrug på lys, elovne, komfur, vaskemaskine, tørretumbler... fortsæt selv listen.

Pludselig har man som forbruger et sammenligneligt overblik over hver eneste energiforbruger i huset, inkl. varme.

Og nu har jeg sikkert forvirret OP. Sorry!


Bent Andersen: På min afregning fra fjernvarmen er prisen afregnet i mWh. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 27-02-2018 15:07:11

Bent Andersen: På min afregning fra fjernvarmen er prisen afregnet i mWh. 


OK, det er en anden variant. Jeg troede varme blev afregnet i J.


 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis