Er her en elektriker tilstede? (dumt FUGA-stikkontakt-spørgsmål)

Ja, jeg ved godt det er et dumt spørgsmål, men nu kommer det:

Er det mere besværligt - og tidskrævende (for en elektriker) - at installere en stikkontakt med 2 stik, end en stikkontakt med 1 stik?

Eller er indsatsene lavet så smart, at der skal det samme antal ledninger til, uanset hvad ...?

Stikkontakter - dobbelt


Stikkontakter - enkelt


6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Ja det er den samme omgang, pånær at hvis du skifter fra en uden jord til en med, skal der jo lige en virksom jordleder til også.


Elektronikteknikeren
ev elmand skrev den 25-02-2018 20:49:27

Men det kunne være sjovt at vide hvorfor dette "dumme spørgsmål" er stillet

 I forbindelse med et renoverings-projekt skal jeg ha' installeret nye stikkontakter. Jeg "væver" lidt imellem valg af enkelt- og dobbelt-stikkontakter (sidstnævnte er dyrere) - og i denne forbindelse forsøger jeg at skabe overblik over projektets omfang (incl. udgifter til elektrikerens arbejde/løn).


Man kan sige at de dobbelte er gode at placere der hvor der typisk skal tilsluttes flade stikpropper til lamper oplader mv, hvor de enkelte med jord er et must i et køkken/bryggers, eller computerrum.


Elektronikteknikeren

Tak ...
Til stuerne påtænker jeg denne "i gulvhøjde", som en allrounder (til tv, tvboks, forstærker, lamper)

og denne i "hoftehøjde" (til mobillader, støvsugeren m.m.)

Ja god idé.

Vær opmærksom på at der nu også kan fås nogle med usb ladestik i kombination med et 230v udtag.


Elektronikteknikeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis