Udskiftning af vandrør til PEX

Hej. 

Mine gamle brugsvandrør fra 1953 er fyldte med rust, og vandtrykket er elendigt. 

Jeg skal have dem skiftet til Pex rør i nærmeste fremtid, men vil høre om 15mm er nok? Tænker hvis både vaskemaskine og opvaskemaskine kører mens man er i bad 😂 De nuværende rør er 1/2" jernrør. 

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis det kun er 1/2" rør du udskifter, så erstatter 15 mm Pex. Pex-røret har måske en anelse mindre indvendig dismeter, men er helt glat indvendig modsat jernrøret. Endvidere har belægninger svært ved at sætte sig fast i plasrrør, så de gror ikke til.

Søren O

Tak for godt og hurtigt svar.

Vandforsyningen kommer ind med 3/4" rør, men skifter til 1/2" umiddelbart efter på indvendig side. 

Har haft skilt det gamle rør ad, og jeg tror at den indvendige rustdannelse gør, at den indvendige diameter er mindre en PEX 😂

Det bliver en 15mm så.

Tak for hjælpen 

Normalt når man går over til pex rør er det jo opbygget med et system så der går 1 rør til hvert brugssted fra en fordeler. På den måde har det ingen indflydelse om der er flere forbrugere der åbner samtidig.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)

Ok. Jeg tænkte bare om fordeleren kunne følge med til at levere til så mange steder af en gang

Fordelen er normalt også 3/4", så burde Ikke være et problem.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis