Udskiftning af Halogen til LED?

Hej,

Ville høre om der er nogle her inde der har erfering med Led i spots med styring af IHC? 

Lige nu sidder der masser af spot som køre på forskellige trafoer. Det er 20W halogen 

Men kan det ikke lade sig gøre og få udskiftet det til LED pære, og så skifte trafoerne?

Vis det kan hvad trafo skal man købe til dæmp af GU4 LED pære?

Tak på forhånd

Hej, Ville høre om der er nogle her inde der har... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Tosh. 

Tak for svaret, 

Har fundet nogle pære til 45 kr. Stykket. Og så skal der nok nye trafoer til. Så bliver noget billigere. 

Men det er mere om en elektronisk trafo kan dæmpe LED🤔

Det kan man ikke svare på. Der er så mange typer elektroniske trafoer og så mange typer LED at det kan kun efter vses ved at prøve med en af trafoer og udskifte alle enheder på denne. Måske virker det med delvis halogen og delvis led, derfor skal hele det enkelte system udskiftes. Men hvis der på trafo står f.eks. 10 -200 va så kan den under ingen omstændigheder køre med 2 x 3,5 w led.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 01-03-2018 07:14:18

Det kan man ikke svare på. Der er så mange typer elektroniske trafoer og så mange typer LED at det kan kun efter vses ved at prøve med en af trafoer og udskifte alle enheder på denne. Måske virker det med delvis halogen og delvis led, derfor skal hele det enkelte system udskiftes. Men hvis der på trafo står f.eks. 10 -200 va så kan den under ingen omstændigheder køre med 2 x 3,5 w led.

 Det er korrekt.

Jeg har skiftet 8 stk 20W halogenspots ud med 8 stk 3W dæmpbare Led spots ( 12V )

Virkede først efter jeg udskiftede Trafoen til en dæmpbar LED-driver med minimumsbelastning på 0VA ( 0 til 60 VA ) købt på ebay til ca. kr. 50,- 

Nu virker det med en standard Fuga drejelysdæmper.



Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

ev elmand skrev den 28-02-2018 22:38:54

Tosch: Og så glemmer du lige at Led holder ca. 40000 timer imod halogen ca. 1 - 2000 timer.

 Ja, men udgiften til at skifte en 20w halogenpære der holder 8 år (egen erfaring) er så minimal i det regnestykke. Jeg køber dem til næsten ingenting på Ebay.de.

jeg havde også et hus med en masse 20w/12v halogen - men droppede at skifte dem - jeg synes det var for dyrt, og koste for meget tid. Der kostede et armatur med en god led pære også 300 (for bare et år siden). jeg tror dog ikke prisen kommer under 150/armatur når der skal være tale om kvalitet.

Mit nye hus har ikke så mange spots - men det kommer der, og det skal selvfølgelig være af samme kvalitet og type som ovenstående. Jeg pønser så dog på at få nogle der kan dæmpes på samme måde som halogen, hvor også farvetemperaturen ændrer sig ved dæmpning - det er meget lækkert. Kørte en test sidste år. Men pærerne er dyre.



 -------

tilflytter til det midtjyske

--------
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis