Udskiftning af Halogen til LED?

Hej,

Ville høre om der er nogle her inde der har erfering med Led i spots med styring af IHC? 

Lige nu sidder der masser af spot som køre på forskellige trafoer. Det er 20W halogen 

Men kan det ikke lade sig gøre og få udskiftet det til LED pære, og så skifte trafoerne?

Vis det kan hvad trafo skal man købe til dæmp af GU4 LED pære?

Tak på forhånd

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Kan ikke svare direkte på dit spm, men jeg undrer mig over, at du vil skifte det suverænt gode lys fra halogen ud med middelmådigt lys fra LED. Ja, du kan spare lidt strøm, men det er håndører.


Det har du ret i. Hvis de brænder 24/7 er det ~15 kkr. om året du kan spare.


Ved ik hvordan du er kommet frem til det tal der. 

Men vis du har alle 45 pære tændt i 24 timer 

Vil det koste ca. 40 kr. Med halogen og 6 kr. LED. 

Så det kan sagtena svare sig😀


Led behøver bestemt ikke være middelmådig hvis man vælger nogle med høj nok Ra værdi. Helst i halvfemserne.

Overvej om du vil droppe transformere helt, og vælge 230v pære i stedet. Dæmpbare selvfølgelig.


Elektronikteknikeren
Annonce

keDet må være billigst hvis du kan købe pærer der passer i fatningen på de eksisterende lamper. Jeg tror du overser et lille k i Bent Andersen hans prisberegning der står vist 15.000 kr på årsbasis ved 24/7 tænding. I min optik lidt mere end håndører, selv de ikke er tændt hele tiden.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tak for svarende.. må lige undersøge det med 230V 

Men en alm elektronisk trafo, er der nogle der ved om det kan spille sammen med LED og IHC? ☺

Ja, kkr. = kilokroner, Så de 15 kkr. = 15000 kr for 24/7 belysning holder vist...


Bent Andersen skrev den 25-02-2018 23:21:05

Ja, kkr. = kilokroner, Så de 15 kkr. = 15000 kr for 24/7 belysning holder vist...


 Ok - jeg synes man skulle perspektivere her. For hvad er er det realistiske forbrug her, og strømforbrug er ikke den eneste udgift - det glemmer man tit.

Hvis det er 45 armaturer, som ikke alle er tændt hele tiden.

Lads os sige at de alle 45 er tændt 5 timer om dagen, 250 dage om året. Så er der taget højde for lidt sollys om sommeren og at man nogen gange slukker lyset på toilet, bryggers mm.

Det giver 45 armaturer*20w*5timer*250dage/1000=1125kwt. Og med en pris på ca 2kr/kwt giver det 2250 kroner om året. Det er også en slat.

Hvis en LED med tilsvarende lux bruger 4w, så kan man spare 2250-450=1800 pr år.

Men der skal også investeres. havd er tilbagebetalingstiden - førend udgiften har tjent sig hjem.

Da det er en blandet installation, og måske kører på 12v, så skal der en ny installation til.

Hvis vi antager at manden selv er installatør og må installere det, så er udgiften:

Greenline: LED spots Philips Master ExpertColor 3,9W til 186 pt. Vi runder op til 200 kr, så er der råd til silikonekabel.

45stk*200kr/stk=9000 kroner

Tilbagebetalingstiden bliver så 9000kr/1800kr/år= 5 år.

Den bliver så måske 10 år hvis han lovpligtigt skal have en elektriker til at montere det.

Skal der lysdæmper på, så ryger der også 1-2 år på.


 -------

tilflytter til det midtjyske

--------

Tosch: Og så glemmer du lige at Led holder ca. 40000 timer imod halogen ca. 1 - 2000 timer.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis