relæ

Hej

Der er noget som har naget mig i årevis. Og det er at jeg ikke har forstået hvordan et relæ fungerer. Der findes mange forskellige, men hvis vi nu tager udgangspunkt i et relæ der før er nævnt her på LDS.

https://www.matronics.dk/kategori/e...pdt#612201

Lad os antage at jeg har en motor jeg vil have til at køre med uret ved 1 tryk på en trykafbryder. Eksempelvis den som angives under "alternativer" på samme side. Og ved næste tryk skal motoren køre mod uret.

Jeg forstår det smarte i denne funktion er at man kan få motoren til at skifte retning. Men hvordan skal diagrammet laves?

Og hvis vi så tager et mere simpelt relæ:

https://www.matronics.dk/kategori/e...rsal-relae

Hvad er fidusen ved den?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
28 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Javel det er en større mundfuld, men jeg skal da forsøge. 

Funktionen i relæet er "bare" at der er en magnet som når den får spænding trækker i et stykke jern der har forbindelse til det midterste stykke på diagrammet uden på selve relæet. 

Så uden spænding på spolen er der forbindelse   11 =>12  og 21=>22 

Med spænding på spolen skifter 11 / 21 så der er 11=>14 og 11=>24

Skal vi tale om at skifte retning på motor i forbindelse med de relæer, så kan du ikke bruge "1 tryk den ene vej og 1 tryk den anden vej"  Du kan kun have tryk (spænding på spole) eller slippe (ingen spænding på spole. Og dette gælder kun jævnstrøms motorer med plus og minus.

Så ledninger til motor sættes på 11 og 21 og plus på 14 og 22  samt minus på 24 og 12

Så vil motoren køre en vej når du ikke trykker på knap og den anden vej når du trykker. 

Vil du have at den også skal kunne lade være med at køre må der 2 relæer til, og i stedet for 2 trykknapper er det bedre med en lille drejeomskifter med midterstilling 0 . (ved 2 tryk knapper er der risiko for tryk på begge samtidig, som vil resultere i at plus og minus kortslutter ) 

Med 2 relæer er det-det samme blot skal motor på begge nr 11 og begge nr.12

plus skal på det ene relæ nr,  14 og den anden 22 

minus skal på det ene relæ nr 24 og den anden 12

Hvis vi snakker 400 v motorer er det noget andet,  stadig 2 relæer men med mindst 3 kontaktsæt.

Den simple kan kun tænde en ting ved at danne forbindelse imellem 30 => 87 og er en meget typisk autorelæ af en lidt ældre type. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tak for svar. Det giver god mening.

Men hvad mener du når du skriver "Vil du have at den også skal kunne lade være med at køre" ? hvis jeg forstår det korrekt, er det så ikke bare at sætte en afbryder på inden relæet i stedet for at sætte et relæ mere på?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Jo det er næsten det samme. Men når du skifter retning med 1 relæ så går der kun få millisekunder før motoren har strømmen den anden vej. Kører du med 2 relæer og en drejeomskifter kan du jo dvæle lidt i O stilling så det ikke går så vild til. 

Du kører jo heller ikke fremad i din bil for pludselig at hamre den i bakgear. 

Så et ekstra relæ til 99,00 kr eller en afbryder til ?? det er vel det det drejer sig om. 

Og husk altid sikringer ind i systemet, især hvis det er noget der involverer akkumulatorer. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Du kan læse dig til et mekanisk relæs virkemåde her: https://da.wikipedia.org/wiki/Rel%C3%A6 

Nederst i artiklen der der links til forklaringer til andre former for relæer. 

Hvis du vil have et relæ der eksv. kan skifte en elmotors omløbsretning ved tryk på et ringetryk, hedder det et kiprelæ eller kip-relæ, der er et relæ som holder den stilling det blev efterladt i ved sidste spændingsimpuls fra en pulsgiver (ringetryk). Dog kan det ikke tilrådes at skifte omløbsretning på en motor med et kiprelæ, da du ikke kan stoppe motoren inden den bliver sat til at løbe den anden vej og dermed bliver udsat for meget store uønskede og ødelæggende belastninger både elektrisk og mekanisk.


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
ev elmand skrev den 25-02-2018 16:04:34

Jo det er næsten det samme. Men når du skifter retning med 1 relæ så går der kun få millisekunder før motoren har strømmen den anden vej. Kører du med 2 relæer og en drejeomskifter kan du jo dvæle lidt i O stilling så det ikke går så vild til. 

Du kører jo heller ikke fremad i din bil for pludselig at hamre den i bakgear. 

Så et ekstra relæ til 99,00 kr eller en afbryder til ?? det er vel det det drejer sig om. 

Og husk altid sikringer ind i systemet, især hvis det er noget der involverer akkumulatorer. 

 Det er smart. Men vil det egentligt ikke være muligt at få motoren til at skifte retning med en almindelig kontakt som skifter om på plus og minus?

God pointe mht belastning ved en pludselig omstilling af motorens retning. Og det er ikke pengene det drejer sig om, men egentlig blot at forstå elektronikken. Men når det så er sagt, så kunne det var langsom-roterende motorer som fra en diskokugle eller markisemotor.


Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce

Tak for linket, det havde jeg nu læst. Men jeg havde ikke fået fat i at det "bare" var en spænding som tænder en anden spænding. Jeg troede der var noget smart, såsom at skifte motorretning. Men i virkeligheden er det relæ førstnævnt vel samme princip som med en korrespondanceafbryder?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Jo en 2 polet afbryder med 3 stillinger 1-0-2  kan det samme. Det der kan være en fordel med relæer er at du kan få nogle endestop med ind i styrekredsen. 

Men igen der er jo en mill. ting man bruger motorer til så det kommer jo an på den enkelte opgave. Så på den måde er forståelse jo en kilde til at kunne stille spørgsmål til løsninger.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Og med endestop mener du hvis motoren skal åbne og lukke en lem eksempelvis?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Ja det kunne være et eksempel. Hvis du selv står og kigger på bevægelsen, og motoren er svagere end den mekaniske konstruktion, så er der måske ikke brug for det. Men skal det sikres så der ikke køres imod noget, så skal der en endestop ind i begge retninger der slukker for strømmen til relæet.

Tænker vi på en lift til bilen, selv om den er håndbetjent så skal det alligevel sikres at bilen ikke køre ovenud af mekanikken. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hvad bruger man egentlig til at "måle" om lemmen er nået til sit endepunkt? eller bliver blokeret undervejs? kan man måle en modstand så relæet slår fra og bruge det i stedet for kontakter som endestop?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 18 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis