Javel det er en større mundfuld, men jeg skal da forsøge.
Funktionen i relæet er "bare" at der er en magnet som når den får spænding trækker i et stykke jern der har forbindelse til det midterste stykke på diagrammet uden på selve relæet.
Så uden spænding på spolen er der forbindelse 11 =>12 og 21=>22
Med spænding på spolen skifter 11 / 21 så der er 11=>14 og 11=>24
Skal vi tale om at skifte retning på motor i forbindelse med de relæer, så kan du ikke bruge "1 tryk den ene vej og 1 tryk den anden vej" Du kan kun have tryk (spænding på spole) eller slippe (ingen spænding på spole. Og dette gælder kun jævnstrøms motorer med plus og minus.
Så ledninger til motor sættes på 11 og 21 og plus på 14 og 22 samt minus på 24 og 12
Så vil motoren køre en vej når du ikke trykker på knap og den anden vej når du trykker.
Vil du have at den også skal kunne lade være med at køre må der 2 relæer til, og i stedet for 2 trykknapper er det bedre med en lille drejeomskifter med midterstilling 0 . (ved 2 tryk knapper er der risiko for tryk på begge samtidig, som vil resultere i at plus og minus kortslutter )
Med 2 relæer er det-det samme blot skal motor på begge nr 11 og begge nr.12
plus skal på det ene relæ nr, 14 og den anden 22
minus skal på det ene relæ nr 24 og den anden 12
Hvis vi snakker 400 v motorer er det noget andet, stadig 2 relæer men med mindst 3 kontaktsæt.
Den simple kan kun tænde en ting ved at danne forbindelse imellem 30 => 87 og er en meget typisk autorelæ af en lidt ældre type.