Køb af hus på tvang inden selve auktionen

Hej alle i kloge mennesker.

Situationen er den at jeg måske agter at købe et hus på tvang. Grundet en relativ stor interesse for det pågældende hus har jeg dog taget kontakt til den nuværende ejer og er pt igang med at forhandle en pris med ham. Såfremt vi bliver enige er mit spørgsmål (jeg ringer til en advokat en af dagene, men er lidt nysgerrig så vil gerne vide det hurtigst muligt):

Hvordan fungerer det i praksis?

  • Skal man have rekvirenten til at trække begæringen om tvangsauktion tilbage?
    • I så tilfælde - hvem betaler de udgifter der allerede har været i forbindelse med forberedelse til tvang (størstebeløbet). Jeg er jo stærkt interesseret i at få rindende vand samt lys i huset så alle udeståender til forsyningsselskaberne skal vel betales før det kan ske, og hvis nuværende ejer ikke vil betale er der jo kun mig tilbage - eller hvad?
  • Er der lovligt at købe et hus uden der udarbejdes energirapport osv? (der er tale om et håndværkertilbud, hvor alt skal laves så energirapporten giver ingen mening)

På forhånd tak. Mvh Henrik

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er ofte nyttesløst at forhandle med nuværende ejer i sådan en situation. Når den er gået på tvang har han jo misligholdt sine betalinger, og det eneste der kan få ham på banen igen er "--- betaling -- . Min søn havde for 20 år siden en god forhandling med en mand. Men da de kom i  banken sagde de nej han havde ikke lov at sælge. 

Største beløbet er en sum af flere ting. Det er "fortrins berettiget gæld" , samt advokatomkostninger ved tvangsauktion. 

Den første del består af ejendomsskat, renovation o.lign. offentlige forfaldne ydelser  med renter, Er forsyningsselskabet kommunal kan det også være derunder. De skal altid betales før man kan komme videre. Advokatomkostninger er ofte faste takster tillagt annoncering m.m.

Hvis du byder den ind på tvangs auktion, skal du stille med 10,000,00 ca. som "den lille sikkerhed" den skal falde inden du forlader retslokalet. ikke noget med "skal lige i banken" 

Dernæst har du 14 dage til at udrede største beløbet samt hans aktuelle restancer på f.eks. kreditforening. 

Så hvis jeg gætter nogle tal.  Den samlede gæld i huset er 1.800.000 kr. du afgiver et budsum på skal vi sige kr.500.000 Størstebeløbet er 35,000 og hans restancer er 60,000 kr,

Så kommer du højest til at betale 535.000 . + lidt for at få den tinglyst i dit navn. 

De 35.000 og de 60.000 skal falde til betaling inden 14 dage, ( du har jo lagt de 10.000 )Resten har du vist 3 måneder til at få styr på. 

Så når adv. har brugt de 35.000 så er der 500.000 tilbage og de 60.000 går fra så er der 440.000 tilbage til at nedbringe gælden med. 

Det betyder ikke at gælden slettes men den oprindelige ejer hæfter for dem og står så stadig til at skylde over 1 mill. 

Så det er rekvirenten du skal forhandle med. Er de tilfreds med det du byder, eller tror de på et bedre resultat ved auktionen. Hvordan dit bud fordeles er jo op til denne forhandling. Men det er helt sikkert at største beløbet kommer fra din pung.

Jeg har været i en lignende sag på et sommerhus. Der var tallene som ovenfor og der havde været en 1. auktion som Nykredit havde afvist. Der var budsum på 305.000 

Jeg gav så et "underhåndbud på de 535.000. ( med det hele ) hvilken Nykredit afviste idet der var stor interesse på nettet. 

Der var 50-60 mødt op til 2. auktion og buddet kom op i 780.000 + største beløbet som nu var steget til 47.000

Det var ikke mig der fik den.  Held og lykke 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tak for et meget udførligt svar - har nemlig også læst at for at afværge auktionen skal han betale hvad han skylder og pt har han ikke engang råd til at få repareret sin bil.... Den pågældende ejer er jeg i rigtig god dialog med og han vil meget gerne handle, men jeg afleverer ikke nogen kontanter før jeg har en underskrift på en salgsaftale og han har ikke penge til at afværge auktionen. Ergo ser det ud til vi ender på en auktion.... 

Du kunne jo også betale for ham, men hvis han ret er i fjertab, så har det nok ikke nogen formål. Kreditforening vil jo stadig have deres penge hjem. I sidste ende skal de afgive en samtykke erklæring om at du kan få huset tinglyst i dit navn. 

Du kan byde på auktion, og er de ikke tilfreds med prisen kan de begære 2. auktion, hvor de ikke kan afslå det største bud. Der starter man så forfra og prisen kan godt blive mindre, men så er der jo igen løbet omkostninger på så største beløbet er højere, og gælden bliver ikke barberet så meget ned for ham.

Du er meget let at afgive bud på auktion, og du kan forhøje efterhånden som de andre kommer på banen. 

Du skal bare medbringe de 10,000 samt legitimation og sundhedskort. Men spørg rekvirent advokat om de detaljer, som er lidt forskellig fra ret til ret. (mobil pay, dankort m.m. )

Det er træls at misse en mulighed fordi man har kløjs lidt i detaljer.

Jeg har tidligere haft advokat med, til en auktion på et pool sommerhus. Da vi stor ved døren til retssalen var der en lille seddel "auktionen er aflyst" Den var blevet købt i mellemtiden. Så stod jeg der med en advokatregning på 9000.00 for INGENTING


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis