Hjælp til ældre kældervinduer

Hej alle

Lidt råd og hjælp er tiltrængt.

Jeg skal snart igang med at lave et par nye vinduer til min kælder. Det blir med kit osv. Som de gamle.

Men jeg kan ikke hitte ud af hvilken slags fuge der er brugt, mellem mursten og rammen. Det er meget massivt og hårdt, lidt rødligt. 

Se venligst billeder. Og ja... De trænger vidst til udskiftning 😧😃.


Tak for al hjælp! 


5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Er det ikke bare en almindelig mørtelfuge? Det er stadig helt i orden at bruge mørtelfuge i dag - den er diffusionsåben. Det rigtige er at have den tætte fuge på den varme side - altså indvenige side af vinduesramen.


Søren O

Det lyder korrekt, tak for svar!

Jeg påtænker at pille det ned når foråret rammer. Og dermed se hvordan det blev gjort tilbage i 1959 (byggeår). Og mere eller mindre kopiere metoden/materieler.

Aner ikk hvad der er mellem ydre og indre fuge... Hmm.  

Der vil jeg tro du finder noget tjæret værk. Og det bør du bruge igen, da det giver en øget holdbarhed på dine vinduer. Og så finder du sikkert nogle trækiler der er hugget ind i en fuge og som så er brugt til at sømme vinduer fast i. Der ville jeg nok gå lidt mere efter de moderne karmskruer. 

Den yderste mørtelfuge kan med fordel iblandes kohår som forstærkning. Det købes under navnet fæhår, og leveres i små bundter. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Det lyder spændende. tjæret værk, har det et navn? Eller?

Tusind tak for god hjælp og god aften!

Tjæret værk hedder tjæret værk - det er navnet. Nogen bruger ordet "Krakaværk" - men det er en produktbetegnelse. Det er hør med trætjære. Det er dejlig fugtbestændigt, isolerende og brænder som et ond helvede - men er jo brandbeskyttet af mørtelfugen. 

En mørtelfuge skal armeres med fæhår, ellers krakkelerer den. 

Det er old-school murerhåndværk. Hvordan det skal gøres traditionelt forklarer
http://www.bygningsbevaring.dk/vinduer

og nej, du kan ikke bruge mørtelfuger ved aluvinduer eller træ-aluvinduer. Aluminium korroderer i kontakt med den basiske kalk. 





 


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis