Understøbe skillevægge - se tegning

Jeg har brug for lidt råd ifbm understøbning af skillevægge i kælder.

Lige nu står skillevæggene (som bærer betondæk) på betongulvet uden fundament. Dvs at skillevæggene ligger af på og fordeler vægten på et større område end det vil når jeg har understøbt fundament. Jeg har tænkt på at understøbe ved at mure op med 2 lecablokke. Den nederste lecablok som skal ligge i et lag af beton er 15 cm bred og den øverste er 10 cm. 

1. Vil det mon udgøre samme eller tilstrækkelig vederlag og hvad er almindelig praksis?


2. Når jeg skal igang med at undergrave 1 meter ad gangen, skal jeg så blot understøbe op til betongulvets underflade eller skal jeg banke betongulvet væk også, og understøbe op til underside af nederste mursten?

3. Jeg har tænkt mig at skære en rille gennem betongulvet med vinkelsliber helt inde ved og langs skillevæggen på den ene side og så fjerne betongulv i rummet, grave ud og understøbe. Når hele skillevæggen er understøbt, skærer jeg ligeledes en rille på den anden side af skillevæggen. Og så vil vægten ligge på det nye fundament frem for betongulvet. Kunne det give anledning til nogle kommentarer?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er her man skal have både livrem, og seler og stadig holde fast i bukserne. Giver det sig oppefra er der ingen fortrydelse. 

Du kan godt grave ud i det meste af rummet, men du bør undlade et stykke ind imod muren på 30-40 cm og så skråt nedad ud imod midten af rummet. Så graver du ind til muren,  får støbt det stykke sokkel på 1 m., fuget op under o.s.v Et par dage efter kan du tage 1 m igen på hver side af din nye sokkel. 

Har du meget travl kan du starte med at gå ned ved sokkelstøbning, og få sat det igang. Så kan udgravning foretages i rummet medens det stykke hærder lidt op. Arbejdet vil så alligevel skride fremad trods "tørretid" 

Hvis du graver helt ind risikerer du at jorden drysser ned, og din beton plade fra rummet ved siden af knækker. Du har ingen viden om støbeskel, revner eller lign. 

Jeg ville nok hugge gulvet helt væk. Jeg ville forvente noget besvær med at få det jævnt helt ind imod muren (vinkelsliber kan ikke gå helt igennem, ej heller helt ind imod muren)  Og skal der arbejdes meget på den ene side bagefter så kan du beskadige din opstøbning. 

Hvis du har gravet ned så du er ved "moder jord" altså oprindelig fast bund, så kan det bære lige så meget som dit gulv. 



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Nej ikke ud over gentagelse af livrem og seler. Og at du sagtens kan starte med 1 m stykker flere steder. 

Det er nok den langsgående mur der bærer betondækket. Især hvis det er elementer der er lagt op. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Betondækket er støbt på forskalling.

Jeg er ikke så nervøs under selve arbejdet. Der synes jeg det er nemt at tage 1m ad gangen og så bare bevæge mig videre til et andet rum og tage 1m der.

Jeg er mere nervøs for sætningsskader efterfølgende. At jeg har sørget for at jeg er nede ved en holdbar moder jord.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Det er nu ikke så svært, du er jo allerede nede i kælderniveau, så der er gode muligheder. Jeg kan ikke lige give dig nogle målemetoder, men det er nu ikke så svært at fornemme . Dit hus har vel også stået solidt i mange år.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

Ja, huset er fra 1960 og der har aldrig været sætningskader.

Hvis nu det viser sig at der er sand nogle steder hvor jeg skal til at understøbe. Hvad så?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Så skal du råbe hurra da sand er noget af det bedste at støbe på. Det er kun hvis der er mor altså mosejord at du behøver at bekymre dig. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Lige et tillægsspørgsmål.

Vi har tidligere talt om fremgangsmåden for understøbning.

Jeg har tænkt at understøbe med lecablokke og ekspanderende mørtel de sidste 1-2 cm op mod mur.

Men kunne man i stedet for ekspanderende mørtel, bruge en ret tør beton som man "stopper" ind i de sidste 1-2 cm? 


Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Det er ikke helt det samme. Men det er klart at 1-2 cm mørtelfuge ikke svinder ret meget i tykkelse. Men jeg ville nu bruge det man kalder element mørtel, eller nulsvindsmørtel til det sidste stykke. 

Jeg har godt nok selv understøbt en lille kælder for ca. 15 år siden. . Der er der ikke betondæk, men både yder og indermur skulle understøbes. Jeg brugte almindelig mørtel det sidste stykke. Det har ikke givet sig det mindste. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg havde nu heller ikke tænkt mørtel, men murergrus + cement i en tør blanding, så det lige nøjagtigt kan knuges sammen og hænge sammen.

Jeg havde tænkt at bruge sammen blanding (eller samme grus) alle 3 steder: 5-10 cm nederst hvor jeg sætter blokkene i, imellem blokkene og så de sidste 1-2 cm dog i en tørrere udgave.


Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis