At overholde isoleringkrav ved renovering...

Når jeg nu står og gerne vil renovere min kælder som ikke er registreret som beboelige kvadratmetre, så skal jeg vel stadigvæk overholde isoleringskravene, da isoleringen stadig har indflydelse på de beboelige kvadratmetre i stue-etagen?

Der er lige nu ingen isolering og det godtgøre vel ikke at man undlader at opfylde isoleringskravene?

For at opfylde isoleringskravene i min kælder vil jeg enten skulle købe Kooltherm K3 isolering til 29.000 kr eller jeg vil skulle understøbe og bruge billigere men tykkere lag isolering.

Vil det godtgøre at jeg undlader at opfylde isoleringskravene?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg mener ikke at du behøver at gøre en hel masse, hvis du kan bevise at det ikke er rentabelt. Hvis din kælder ikke er opvarmet, er der ingen krav til isolering andet end i etageadskillelsen (kælderloftet). Er din kælder derimod opvarmet, tæller isoleringen i kælderen med i husets energiklasse.

Søren O

Kælderen er opvarmet nu og skal fortsat være det.

Jeg vil jo ikke mene det er rentabelt at isolere til kravene, men det er jo bare min sunde fornuft, som ikke nødvendigvis tæller i denne verden.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Du skal naturligvis studere lidt i bygnings reglementet. Men her har jeg sakset lidt fra en tidligere tråd "Nye tagplader krav om isolering. Det omhandlede godt nok et sommerhus, hvor kravene ikke er så store. Men beregningsmodellen er det samme. 

§ 275

Ombygninger, hvor årlig besparelse gange levetid divideret med investering er større end 1,33, er rentable. I tilfælde af, at ombygninger ikke er rentable, skal der foretages en eftervisning af den manglende rentabilitet. I tilfælde af, at en ombygning ikke er rentabel, skal det undersøges, om en mindre ombygning er rentabel. 

Stk. 2. I konstruktioner med hulrum med plads til isolering, som f.eks. rejste tage med spær, skal det først undersøges, om isolering i hulrummene er rentabelt, og dernæst, om det er rentabelt at efterisolere op til kravene i § 279.

Jeg mener nu nok at sund fornuft tæller rigtig meget her. Især den fornuft der styres af tegnebogen. Så er det meget dyrt (understøbning) at opfylde alle krav, så skal du undersøge om mindre ombygning er rentabel. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis