Ral 9010 og NCS

Det her er ikke et problem som sådan, men jeg undrer mig, og måske der en maler, der har en slags forklaring.

Jeg har 2 gange inden for de sidste 4-5 købt en dør med farven ncs S0502-Y.

I diverse tabeller fremgår det, at den nærmeste RAL-kode er 9010, så jeg har begge gange pligtskyldigt købt en træmaling tonet til RAL 9010, så jeg havde noget at male gerigter/panel med. Begge gange er døren markant mere flødefarvet end den maling jeg har købt.

Jeg er fra den grafiske branche og ved alt om, at farver og konvertering er noget djævelskab, men jeg synes bare det er underligt, at der kan være stor forskel.


Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

S0502-y er ikke samme farve som ral 9010 jeg tænker sikkert at du har set koden på swedoors døre for den bruger de og jeg fatter ikke hvorfor personligt kalder jeg den nikotinhvid for den har et gyldigt skær over sig, de er dog begyndt at levre i ral 9010 og i ncs kodesystemet hedder den s 0500-n, men den er dyrere da det ikke er standard.

Jeg ved godt de 2 farver ikke er ens - der er ikke en 1-1 sammenhæng mellel ral og ncs - de 2 systemer måler simpelthen på forskellige parametre. Så al konvertering vil blive en tilnærmelse (lidt lige som CMYK og RGB når vi er ovre i at svine papir til).

S-0500-n er i de tabeller, jeg har set, oversat til ral 9003, men jeg er enig i, at swedoors standarddøre er en mærkelig halvgullig farve, der ikke har meget med hverken s-0500-n eller s-0502-y at gøre (det samme gjorde sig gældende med en Safco-dør jeg købte - de er sikkert lavet på den samme fabrik).

Bottomline er nok bare, at farver er noget Fanden har skabt😊



Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"

Jeg var fornyeligt forbi vores lokale Maler S Lager for at købe maling til fodpaneler og gerigter. Jeg tænkte det nok "bare" var en RAL9010, men fandt så ud af, at der findes 18 forskellige udgaver af denne farve! Så er det jo håbløst!   



Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

hejsa ........  en 9010 og en NCS S0502-Y08R skulle være identiske ........ men  der er stor forskel på de forskellige fabrikater af maling ......jeg har fx blandet meget Butinox og her er mængden af tonefarve ens på RAL 9010 og NCS 0502-y .......  og Fx Dyrup passer rent ud sagt ad H......  til ........  det er 2 vidt forskellige farver ......

da RAL systemet er et industrisystem er tolerancerne ret store ........


....god arbejdslyst..

....... g.lykke...........

Den lette løsning er bare at købe malingen tonet i ncs s-0502-y istedet for ral farve.

Der er også stor farveforskel på om det er acryl eller alkyd baseret maling. Alkyd gulner meget med tiden.


 "mod regulær dumhed kæmper selv guderne forgæves"

Annonce

Problemet er, at hvis jeg går ind i en malerforretning og beder om en ncs s-0502-y, vil den rare ekspedient gå over til sin maskine, der formentlig vil give ham de samme tal som til en ral 9010 - og så er jeg lige vidt.

Jeg kender som nævnt problematikken fra trykkeribranchen, og her er løsningen at have kunden stående og se på de første trykte ark og så få trykkeren til at skrue lidt op og ned indtil kunden siger "nu er den der!" Men det er nok ikke noget der kan indføres i en farvehandel.

Jeg tror ikke der er en løsning på problemet - ud over at købe sine trævarer umalede og selv sprøjte dem med maling fra den samme spand.


Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"

Så skal du ind i en rigtig malerforretning. Alle tonemaskine kan tone i både nås-farver og ral-farver. Herudover har de typisk også lagt forskellige andre farvekort ind.

Vi har både sigma, flugger, dyrup, raw, ncs, og ral farvekort lagt ind på maskinen, vi har.

Der findes markant flere ncs-farver,end ral-farver


 "mod regulær dumhed kæmper selv guderne forgæves"

Der er også Pantone som bruges i den grafiske branche.

Fordelen er, at Pantone også angiver blandingsforholdet angivet i Y -M-C hvorved alle nuancer kan opnås.  Bemærk at fotografer betegner C som cyan, hvor litografer betegner samme C som blå.

Den korte forklaring er, at fotografer arbejder med additive farver og litografer med de subtraktive.

Med Pantone farvekort kan du sammenligne med både ral, ncs og alle andre for at få et præcist resultat. The dark horse er pigmenternes kvalitet i den valgte maling.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Det har vel også meget at sige, hvad der er grundet med? Når man trykker, lægger også gerne 30% reflexblå under en sort farve, der får en meget dybere tone.


 

Korrekt - men det forekommer stort set kun i offset arktryk på glittet papir med staffagefarver. (jeg ved der findes masser af undtagelser, men forklaringen kaster lys over hvorfor fotografer og litografer kalder samme farve noget forskelligt).

I skøn- og videretryk, eller rulleofset lægges den sort på som sidste farve når billedt er opbygget af punktraster grundet papirets reflektionsevne.

Du har helt ret - det er farvernes opakke egenskaber sammenholdt med underlagets reflektionsgrad de bestemmer farverækkefølgen.

P.S. Hvad litografer og trykkere betegner som reflexblå, kalder fotografer cyan.  

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også