Gulvvarmepex bliver grå

Hej folkens

Jeg har støbt 70 m2 betongulv med 5 kredse i. Der er sat shunt op og jeg har endnu ikke sat telestater på, så der er bare fuldt blus på samtlige kredse, idet jeg stadig går og arbejder i huset. 

De sidste par dage har jeg oplevet et fald i overfladetemperaturen på gulvet. Fremløb holder samme temperatur, men jeg kan se at mit pillefyr ligeledes kører med lavere ydelse, hvilket indikerer at gulvvarmen bruger mindre varme. 

Jeg har bemærket at mine gulvvarme pex rør er blevet grå indvendig. I nogle af dem kan jeg se grå plamager... 

Hvad fanden skal jeg stille op? Jeg er bange for, at det grå er en eller anden aflejring, som jeg ikke aner hvor skulle komme fra - hjælp! 

/Niklas


 

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg tror du kan spare dine bekymringer, hvad angår misfarvningerne - kedelvand som cirkulerer i dit anlæg bliver med tiden næsten helt sort, - det er jo det samme vand som cirkulerer år efter år, - og ender altså med at blive ganske sort.

Jeg kan se på mine gulvvarme slanger, at de også er blevet grå/sorte, - og det blev de efter rimelig kort tid, - og det er ved at være 10 år siden, så det er ikke noget der bekymrer mig.

Hvis du tænker på hvordan det ser ud når du udlufter en ældre radiator, så er vandet bestemt heller ikke rent.

Men om du kan have fået noget skidt løsnet ved arbejdet med anlægget, som nu begynder at driller ved nogle af ventilerne i anlægget, - det selvfølgelig en mulighed, når der nu sker et fald i varmen. 

Snavssamlere kan være en god ide strategisk placeret, men det er nok lidt sent nu. Hvis flowet vedbliver at falde, så må du forsøge om du kan lokalisere, hvor det er det bliver bremset.

Tak for svaret!

Pumpen var skruet ned... måske en af mine unger har syntes at den var spændende at trykke på... Jeg fik sat den på rette niveau og varmen kom igen.

Omkring slangerne, så er anlægget splinter nyt - både pillefyr, rør, pex, shunt, betongulv og det hele. Anlægget har kørt i omkring en måned nu.

Jeg ser tiden an - der er nok ikke så meget andet at gøre.


 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis