Ny, lettere brugt, eller gammel?

Hej LDS,

Nu har den gamle japaner smidt et par liter vand om måneden længe nok og jeg tænker at det er tiden at skift bilen ud med en anden, da reparationer på top-pakning/topstykke bliver for dyrt.

I den forbindelse har jeg undersøgt 3 scenarier: købe ny bil med fuld service, en lettere brugt, eller en decideret gammel/billig bil.

I mine eksempler har jeg taget en Peugeot 208 som eksempel, da den opfylder de krav vi har til bil rimeligt. Den fås med finansiering og service indtil 3 år for 2250 om måneden som ny og som lettere brugt (4-5 år) har en salgspris på ca 80000+-.

Så her er mit spørgsmål: Hvad er billigst? altså set over en længere årrække?

Jeg er godt klar over at det især afhænger af hvad man skal betale for at holde den kørende. En helt ny koster mere i finansering, men har de første år ikke nogen økonomiske overraskelser. En lettere brugt er måske dyrere?(jeg gad godt vide hvad folk giver i reparationer om året) at holde i live men der er så mere luft i budgettet når nu man betaler mindre til at starte med.

en helt gammel bil koster selvfølgelig meget mindre, men er også vanskelig at sige hvad den fejler(eller kommer til at fejle). Den er vel også dyrere i benzin/afgift..

Jeg er godt klar over at denne tråd kan tage mange retninger derfor lige et par ting:

1. Jeg er meget afhængig af en bil i hverdagen, lånebil ved reparation er nødvendig.

2. Jeg vil ikke reparere bilen selv (kan godt, men har ikke tiden)

så er der nogen der har haft samme spørgsmål eller nogen der har erfaringer med ca omkostninger/år ud fra alder? 


20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

En ny bil falder meget i pris det første år,mit råd:køb en bil der har kørt ca.10.000 km,og hvor der stadig er fabriksgaranti,så sparer du nemt 20.000 kr.


bh

Nu ved jeg ikke hvad du har af krav til brændstoføkonomi mv.

Men jeg kører i en Mazda 6 fra 2003. 

Den koster mig kun olieskift til 300kr om året og har været et meget billigt bekendtskab de 4 år jeg har haft den indtil videre.

Jeg har også lige flottet mig og købt nye vinduesviskere. Dem må vi lige huske at regne med. Det var også 300.

Hvis jeg skulle vælge en som kører længere på literen, ville jeg tage en Mazda 2. Jeg kender flere der har én, og det er samme historie med driftssikkerheden.

Da jeg købte min 6er gav jeg 29.000 og den havde gået 218.000. nu runder den snart 260.000 og den starter hver gang...

Oven i hatten får jeg køreglæde og en materiale kvalitet i kabinen som overgår en ny 208'er. Bevares, jeg har ikke bluetooth i radioen, meeen....



Elektronikteknikeren

Tak for input..  ift. Brændstof prøver jeg at finde den løsning der samlet set er billigst. Glemte dog at nævne at jydekrogen er nødvendig.. 

Hvor mange km køre du om året?

Laver du selv nogle af reparationerne på bilen ?

Min gamle Corolla fra 99, har trillet over 300000km, den var også begyndt at bruge vand, det tog noget tid at finde fejlen, som viste sig at være et micro hul i køleren, så vandet bare forsvandt nedenud under kørslen, så efter en ny køler køre den igen.


Vi prøver igen, i morgen --

Husk at serviceomkostninger på en fabriksny bil er meget minimale. 

Vi købte i februar 2014 en fabriksny Skoda Octavia Combi. Første service efter 2 år/30.000 km. Kostede kr. 2500,- alt inklusiv. Andet service efter 4 år/60.000 km. Kostede kr. 4200,- alt inklusiv. Alle service udført på autoriseret værksted og omfatter også vejhjælp på bilen i perioden frem til næste service. 

Så når sælgeren lokker med at finansiering/leasing er med service, så undersøg lige hvad dette ellers koster - og hvad du giver for dette i den samlede pakke. 

En fabriksny bil kan også blive billig i længden, hvis du beholder den (og passer på den) i mange år. Men det er klart, at værditabet er størst de første år. 


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Annonce

Jeg mener nu at helt nye eller nyere biler er for luksus skyld. ( Er lige blevet lokket til det af konen) Jeg kender flere som køber meget brugte biler til 20- 30 k og kører i 4-6 år stort set uden andre udgifter end dæk, udstødning og olieskift


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg kører omkring 25000 om året, jeg kunne godt lave det meste selv, men har ikke tiden/lysten til det + er ret afhængig af at kunne komme afsted om morgenen også under reperation.. Jeg har tidligere haft en gammel spand jeg skiftede toppakning osv, men der havde jeg andre muligheder mht transport så der gjorde det ikke så meget at det tog nogle dage at reparere og skaffe reservedele.. 

Så vil jeg kikke efter en 3-5 år gammel bil, og gerne med få km..

Synes værditabet er voldsomt på de nye, og siger det ikke en noget med en sprit ny bil, vil jeg vælge en brugt.


Vi prøver igen, i morgen --

Nu skriver du,at den skal være med "jydekrog",så hvis det er muligt,så køb en,hvor den er monteret,da montering af en sådan er en temmelig dyr fornøjelse på nyere biler.


bh

køb en demo-model. de kører typisk 5-6000 km hos firmaet og du kan få et ordentligt afslag i prisen, når den er 1/2 år gl. Kig efter mærker med 5 års garanti. det er betryggende.


 

Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis