Ny, lettere brugt, eller gammel?

Hej LDS,

Nu har den gamle japaner smidt et par liter vand om måneden længe nok og jeg tænker at det er tiden at skift bilen ud med en anden, da reparationer på top-pakning/topstykke bliver for dyrt.

I den forbindelse har jeg undersøgt 3 scenarier: købe ny bil med fuld service, en lettere brugt, eller en decideret gammel/billig bil.

I mine eksempler har jeg taget en Peugeot 208 som eksempel, da den opfylder de krav vi har til bil rimeligt. Den fås med finansiering og service indtil 3 år for 2250 om måneden som ny og som lettere brugt (4-5 år) har en salgspris på ca 80000+-.

Så her er mit spørgsmål: Hvad er billigst? altså set over en længere årrække?

Jeg er godt klar over at det især afhænger af hvad man skal betale for at holde den kørende. En helt ny koster mere i finansering, men har de første år ikke nogen økonomiske overraskelser. En lettere brugt er måske dyrere?(jeg gad godt vide hvad folk giver i reparationer om året) at holde i live men der er så mere luft i budgettet når nu man betaler mindre til at starte med.

en helt gammel bil koster selvfølgelig meget mindre, men er også vanskelig at sige hvad den fejler(eller kommer til at fejle). Den er vel også dyrere i benzin/afgift..

Jeg er godt klar over at denne tråd kan tage mange retninger derfor lige et par ting:

1. Jeg er meget afhængig af en bil i hverdagen, lånebil ved reparation er nødvendig.

2. Jeg vil ikke reparere bilen selv (kan godt, men har ikke tiden)

så er der nogen der har haft samme spørgsmål eller nogen der har erfaringer med ca omkostninger/år ud fra alder? 

Hej LDS, Nu har den gamle japaner smidt et par... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Lige netop Peugeot 208 fåes til kampagnepris lige nu til under 130.000kr uanset om du køber 1,2 benzin eller 1,6hdiBlue. Sindsygt godt tilbud synes jeg.

Jeg ville enten vælge en ny bil ( hvis vi snakker 208) da udgiften fordelt over 10-12 års levetid er til at overkomme.

Alternativt en helt billig bil til 10000kr som kan køre 1½ år for derefter at blive smidt væk. Det kræver en del teknisk indsigt, så smårep kan klares selv eller af en god kammerat :-)

En mellemdyr brugt bil ? Ah ? Det ender som regel lidt "fesent" hvor man alligevel får et ordentlig rap på 15-20.000 kr årligt i afskrivning, begyndende reparationsomkostninger i forb med syn mv.

Bare mine dyrtbetalte erfaringer :-)

Suzuki GS500 E - 1994
Opel Astra J (P10) 16 XER 1,6 5 dørs - 2013

Jo, men det er fordi du ikke har kørt japansk jo. Går jeg ud fra, eftersom du skriver at du kører Peugeot.

Elektronikteknikeren

Tak for input.. Er japansk så meget bedre? 

Det er også den der uvished om hvornår man ikke kan komme på arbejde om morgenen jeg gerne ville slippe for.. Men der er vel aldrig noget der er 100% sikkert... 

Gregeren skrev den 28-02-2018 10:20:42

Jo, men det er fordi du ikke har kørt japansk jo. Går jeg ud fra, eftersom du skriver at du kører Peugeot.

Der er ikke mange bilmærker jeg ikke har haft - hvis det var mig du hentydede til ?!

Har haft både Nissan og Toyota`er, der ikke nået at blive slidt op før de var ædt af rust. Her er franskmændene bedre, men - ja - der er en tilbøjelighed til mange små-trælse fejl på en halvgammel Peugeot eller Citroen. (Har haft en C4 som hele tiden meldte nye el-fejl i displayet) . Bedste franske bil (i forhold til investering) er i mine øje en Renault Clio.

Suzuki GS500 E - 1994
Opel Astra J (P10) 16 XER 1,6 5 dørs - 2013

Ja det er de samme historier jeg hører fra bekendte med franske biler, ofte de lidt lidt mindre i C4 størrelse og ned efter 

Det er rigtigt at med de japanske skal man være obs på rust, dvs finde en som ser pæn ud og lade den rust behandle, eller finde en som er blevet det fra starten.

Dog er det blevet bedre op gennem årene synes jeg.

Elektronikteknikeren
Annonce

Det er sjovt, clioen er den eneste af de franske som jeg har anbefalet til en kollega, efter jeg selv flere gange har haft mulighed for at danne mig indryk af den.

Elektronikteknikeren

For 30-40 Kg får du absurd meget bil for pengene.

En 8-10 år gammel i den prisklasse du snakker om.

Køb privat også en gennemgang ved den lokale mekanik med det samme så er du billigt kørende.

JonDop skrev den 01-03-2018 18:35:42

For 30-40 Kg får du absurd meget bil for pengene.

En 8-10 år gammel i den prisklasse du snakker om.

Ja pludselig får prisen et ortenlig dyk, når de når den alder.

Hvis man studere priser, kan en 4 år gammel bil, være temmelig dyr, kikker man samme model der er 6-8 år gammel er prisen ofte under det halve.

Vi prøver igen, i morgen --

Og så kan den bedre tåle når konen skal en tur i Ikea, hvor hun prøver at slås med et betonværn, som får den ene blinklyspære poppet ud så den bare hænger og dingler hele turen hjem.

Det gør ondt på en ny bil...

Elektronikteknikeren

@Gregeren - godt jeg ikke skal diskutere med dig om bil..! men desværre kører mange hunkøn på den måde :-(

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis