Ventilation korrrekt udført i badeværelse

Hej.

Skal igang med at lave elektrisk ventilation i mit nyrenoverede badeværelse og har følgende spg som jeg ikke har kunnet finde svar på ved at søge.

Jeg har ikke dampspærre på mit loft så er itvivl om jeg skal føre ventilationsrøret igennem en tætningskrave som man normalt anvender når det er en dampspærre som gennembrydes?. Der er ikke rigtig noget plant kraven kan klæbe på så hvordan sættes den godt fast ; med montagelim ?

Derudover er jeg lidt itvivl om rækkefølgen som tingene skal monteres i rækkefølge fra loft i badeværelse til taghætte i tag. Skal den være udsugningsventiler, rørventilator, stift rør så langt op som muligt, kontraventil som forhindre træk, eller skal det monteres lige efter ventilatoren og så lidt flexrør som kobles på taghætten eller hvordan er den mest korrekte rækkefølge  ?. 

Er helt med på at jeg ikke selv må tilslutte ventilator men hvor meget isolering skal der rundt om røret?. Er to x 95 mm nok eller for meget ?

Håber I kan hjælpe mig 

Kasper 

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Når du ikke har dampspærre, er det helt unødvendig med en membrantætning. En gang fugemasse må være tilstrækkelig.

Brug stive rør så langt som muligt. Som "tommelfingerregel" skal man regne med 10 gange større tryktab i slanger. 

Jeg vil anbefale dig at montere et kontrasplæld et sted i røret for at undgå kold luft udefra. 

Isoleringen skal "blot" undgå kondens. Jeg vil mene at 95 mm er ok. Hvis du ikke har lamelmåtte , er det vigtigt at du lukker isoleringens yderside med vindpap eller lign. for at bibeholde isoleringsevnen i "blæsevejr".

Søren O
Søren O skrev den 22-02-2018 20:57:13

Når du ikke har dampspærre, er det helt unødvendig med en membrantætning. En gang fugemasse må være tilstrækkelig.

Brug stive rør så langt som muligt. Som "tommelfingerregel" skal man regne med 10 gange større tryktab i slanger. 

Jeg vil anbefale dig at montere et kontrasplæld et sted i røret for at undgå kold luft udefra. 

Isoleringen skal "blot" undgå kondens. Jeg vil mene at 95 mm er ok. Hvis du ikke har lamelmåtte , er det vigtigt at du lukker isoleringens yderside med vindpap eller lign. for at bibeholde isoleringsevnen i "blæsevejr".

Hej Søren.

Har lige opdaget at det er en rørventilator jeg har liggende. Hvor sætter jeg så kontraspjælet? 

Det monterer du blot et sted på røret mellem din ventilator og din taghætte. Bruger du almindelig standard ventilationsrør (metal), så skærer du blot røret over og samler det igen med kontraspjældet. (f.eks. Lindag DKU).

Søren O

Helt ok. Så må jeg igang i weekenden 😊

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis