Montering af lampe forudsager afbryd i HPFI-relæ

Hej

Jeg slog HPFI relæet fra for at sætte en lampe til. Opdagede at fatningen var markeret med N L et rundt symbol, M1 og M2. Jeg er ikke vant til andet end 2 muligheder. 

Efter at bøvle lidt med det, hvor jeg indimellem forsøgte at slå relæet til, hvorefter det så gik ud? Gav jeg op og tog lampeledningen ud af udtaget. 

Forsøgte så igen at slå relæet til for at finde ud af hvordan ledningen skulle slås til, men nu slår mit relæ fra hver gang jeg forsøger at slå det til. 

Har forsøgt at slukke for alt andet, også på relæet, men får stadig automatisk en afbrydelse når jeg forsøger at slå det til. 

20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Så ligger fejlen tilsyneladende ikke ved din lampe. Prøv at slukke alle gruppeafbryder (med sikringer eller automat) Så skulle dit relæ kunne slås til. Så tænder du for 1 gruppe og ser hvad der sker, venter et par minutter, før du gentager det med næste gruppe. Er der en der forårsager ny afbrydelse af hfi relæ må du undlade at tænde den og få strøm på alt andet. Så kan du jo se hvilke dele af din installation der ikke virker. 

Lampen skal monteres i N og M1. Har du haft den monteret i "den runde symbol" vil hfi relæ slå fra.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Så er det HFI relæ der er gået. Den består af nogle knæled inden i, og de kan nogen gange drille lidt. Du kan vrikke knappen lidt efter lidt for så at tænde den. 

Eller du kan give den lidt mere end et kærlig klap med f.eks. en skruetrækker skaft. Det kan nogen gange få indmaden til at falde på plads . 

Men da det har en sikkerheds funktion, ville jeg efterfølgende få den skiftet.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Det var sku træls. Anede ikke at HPFI anlægget kunne gå ved at blive afbrudt.  

Har ikke kunnet formå at få liv i den, så det må blive en udskiftning. Det bliver sku den dyreste lampeskiftning jeg har lavet indtil videre.

Annonce

Hvis det kan være en trøst, kunne du sandsynligvis være kommet ud for det samme ved overgangen til sommertid. En elektriker i weekenden er ikke billig.


fase

Det er altså simpelthen bare HPFI relæet der ventede på at gå kaput efter en afbrydelse eller to? Det er bare mærkeligt siden relæet ikke er mere end 3 år gammelt. 

Har du killet den lidt som jeg foreslår.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg har forsøgt at "vrikke" kontaktet man trækker i fra side til side uden resultat. 

Når du igen vover at hænge din lampe op, så skal den tilsluttes til N og L1 (eller L2) i dit lampeudtag.


Søren O
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis