Indpakning af grim lampe

Jeg har en grim lampe som jeg gerne vil gøre lidt pænere at se på. Det skal helst være nøjagtigt den lampe jeg allerede har, fordi den opfylder nogle helt bestemte krav om lysstyrke, lysfarve og vinkel på lyskegle - det er dyrt at anskaffe sig en anden pæn lampe med de samme specs.

Jeg vil gerne "pakke den ind" så den fremstår lidt pænere. Jeg vil gerne have at indpakningen fremstår

Jeg søger gode råd. Enten nogen der har en god ide til hvad jeg kan pakke den ind i så fremstår "højglans hvid", eller nogen der kan fortælle mig hvordan man limer gips-udskæringer sammen i endefladerne (som til højre på figur ovenfor) så det kan holde - altså ikke som var det lavet af beton, men bare sådan at det ikke falder fra hinanden bare man puster til det.

Og så må man gerne råbe højt hvis man mener der er uforsvarligt, også selvom man sørger for lidt afstand mellem lampe og indpakning og supplerer med huller i indpakningen. Det drejer sig om en 70W halogen-lampe.

Alt input meget velkomment. Tak!

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis nogen ved hvordan man giver f.eks. et plastikrør et sådant "hvid højglans" look, kan det måske bruges. Jeg har prøvet at male selve lampen med noget kvalitets højglans hvid maling, men den er stadig grim, og malingen er heller ikke helt god, idet det var stort set umuligt at male noget rundt uden at lave løbere, og det ser ikke godt ud. Så det skal nok ikke være "den" maling der foreslås, men måske noget der giver det rigtige look som ikke løber?

I det hele taget nogen der ved hvad den "hvid højglans" som mange lamper har i dag egentligt er lavet af, og hvordan det lægges på?

Når du får løbere er det altid fordi du giver for stort et lag i hver overmaling. Inden du maler den vaskes med grundrens og bagefter skal overfladen "kradses op" med meget fint slibepapir.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Højglans laves med tålmodighed og en masse arbejde.
Du maler med en god grunder, 4-5 gange med mellem slibninger korn 250 ,efter du selvfølgelig har slebet grunden helt glat først. Husk at det endelige resultat bliver aldrig bedre end din bund er til at starte med, og højglans afslører selv den mindte lille fejl   .
Så maler du 5-8 tynde lag (uden løbere) igen med mellem slibninger og så starter slibearbejdet.

Lidt groft sagt så sliber du 2-3 lag af igen, ved at blive ved at slibe med finere og finere papir, så du ender med korn 2000.
Så er det tid til polering, som kan foretages med autopolish på en bød klud.

Det vigtige er at overholde tørre/hærde tider på hvert maling lag. At overfladen er tør er bestemt ikke det samme som den er hærdet. Det tjekkes med en negl, efterlader neglen et mærke er malingen ikke hærdet.

Du kan se her hvordan jeg opnåede et hæderligt resultat på et sæt højttalere, men det tager lang tid og kræver meget tålmodighed. Har man ikke det, så gå til en autolakerer og få ham til at sprøjte det for dig.
  Klik her  


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Mange tak for input til at male højglans. Måske jeg har været lidt for udisciplineret.

Nogen der har noget input til hvordan jeg kan lave "røret"? F.eks. hvordan jeg kan lave det af sammensatte gips-stykker. Om man kan lime det samme så det holder, og evt hvordan man bedst "saver" det ud.

Mvh Per

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også