Lægge gulvfliser på toilet

Hej

Jeg er i gang med at skulle renovere vores lille toilet og skal derfor lægge nye fliser på gulvet. Jeg har styr på væggene og de er ved at være klar til filt og maling😊 Men jeg er HELT lost hvad gulvet angår... Jeg har fjernet de gamle fliser, de var nogle meget tynde glasfliser fra huset blev bygget i 68. De fliser jeg har købt, er dobbelt så tykke.

Jeg har følgende problematikker:

Jeg har lagt et tyndt lag selvnivvelerende gulvspartelsmasse på gulvet, men gulvet er stadig ujævnt. Når jeg lægger den nye flise på, for at sikre mig at der ikke er for store ujævnheder, så vipper den nærmest over hele gulvet! Hvor meget af denne ujævnhed tager spartelmassen når jeg lægger fliserne? Skal jeg lægge et lag selvnivvelerende lag mere mere?

Fordi de gamle fliser var så tynde, så stikker de nye fliser meget længere op en de gamle og ligger ikke i niveau med afløbet. Det er ikke et vådrum og der vil hænge et underskab med vask over afløbet. Men jeg synes det kommer til at se underligt ud... Vil dog nødig ud i at skulle hamre hele gulvet op for at få det i niveau med fliserne og afløbet.

Jeg håber I kan hjælpe mig?

Hilsen Maria😊

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Velkommen på lds

Hvis ikke spartel har virket for dig 1. gang så gør det nok heller ikke 2. gang. Du skal have noget meget groft sandpapir. Det bukker du enderne på op omkring en træklods på mindst 40 - 50 cm i længden. Med det system kan du slibe de knopper af der får dine fliser til at vippe. 

Fliselim skal nok udfylde enkelte små huller i spartellaget men toppe opad skal du have væk inden du begynder med fliser. 

Du må så slutte 10-15 mm fra afløbet og lave fuge så det går skråt ned imod afløb. Det er vist måden på det når nu forholdene er som de er. ( tykke fliser og uvilje imod at hugge gulv op  )


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tusind tak for svar 👍🏼

Super ide med at afslutte fliserne lidt før afløbet og lave en fuge, det havde jeg slet ikke tænkt på.

Jeg har faktisk pudset og pudset alle toppe af i går, med en musepudser med groft sandpapir. Jeg og hele rummet var en stor støvsky hehe. Men der er stadig ujævnheder, dog ikke toppe, men fliserne vipper stadig. Jeg må pudse lidt mere, men jeg tror ikke jeg kan få mere af nu. Jeg tror jeg har lagt et for tyndt lag selvnivvelerende lag, eller hvad tænker du? Man skulle kunne lægge billeder ud herinde, så kunne det bedre forklares😊

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Du kan godt indsætte billeder. Jeg har et ikon her hvor jeg skriver jeg kan klikke på. Det ligner en stregtegning af et foto.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Du kan tilføje billeder  - prøv at kig i linien over beskeden.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Vedhæftede filer:
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Jeg er da helt håbløs i dag😂 Så fik jeg lagt et billede ind. 

Vedhæftede filer:

Du skal jo bruge fliseklæb, med en tandspartel - så flisen kan "sættes korrekt"

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Hvis du pudser med en "musepudser" så får du fat i de små toppe, og det er også vigtig. Men jeg foreslog slibepapir på et længere bræt netop for at finde " den lidt større bakke"  Når du skal konstatere om det er ok så skal du bruge et lige bræt eller vaterpas, og evt. en lampe. Så lægger du brættet i forskellige stillinger og der må ikke være mere end 2 mm højdeforskel på 1 m 

Du kan gøre det at du i stedet for spartel bruger fliselim til at spartle med. Det er meget nemmere at arbejde med. 

Så først skal det smøres med Primer, dernæst lægger du fliselim ud, og trækker det af med et langt lige bræt, så "dale" bliver fyldt og "bakker" skrabt rene for fliselim. Så kan du lade det tørre en dag og derefter begynde at lægge fliser.

Når du lægger fliser bruger du en tandspartel til fliselim, og presser flisen ned i det. 

Hvis du er i tvivl om det eller fugning vender du bare tilbage.  



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej.

Ved montering af større klinker vil disse vippe på grund af der er et større fald på betongulvet.

Klinkerne skal ligges fra gulvristen og ud så du får et plant fald til afløbet, så klinkerne ikke kommer til at tande eller ligge skæve. 


Hilsen Martin


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også