EL samling i gasbetonvæg

Hej alle!


Jeg har lige rykket alt inventar ned på vores badeværelse, inkl. lamper og håndvask. Da jeg fjerner lamperne, kan jeg se ledningerne fra lamperne går sammen i en og ud i væggen. De er samlet med samlemuffer og isoleringsbånd eller tape. 


Er dette en lovlig løsning? Hvis ja, må jeg godt skifte det til nye samlemuffere, så det holder lidt længere? 


Jeg ved ikke hvor længe det har sidder der. 


Vi skal ikke hjemad, vi skal fremad

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Kunne du ikke lige tage et billede og lægge ind her, så vi kan se hvad det drejer sig om?


fase

Det vil jeg gøre.


Jeg tænkte jeg ville sætte en rørdåse henover samlingerne.


Vi skal ikke hjemad, vi skal fremad

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Samlinger skal være udført i lampe eller dåse. De må ikke ligge løst i væggen, med mindre der er en murdåse bag lampen f.eks. Men hvis der er tale om en krympemuffe kan det muligvis være lovligt, men det tvivler jeg på ud fra din beskrivelse.


Elektronikteknikeren

Det er det ikke. Den deler sig i to med samlemuffer.


Så jeg kan gøre den mindre ulovlig ved at smide en rørdåse over?


Vi skal ikke hjemad, vi skal fremad

Muligvis. Men smid et billede op. Så ser vi om det kan lade sig gøre.


Elektronikteknikeren
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Vil jeg gøre, når jeg kommer hjem.


Nu er min viden ret begrænset ifb. med el, men at spartle oven på en samling af ledninger samlet af samlemuffer virker ikke til at være lovligt for mig. 


Vi skal ikke hjemad, vi skal fremad

Det er bestemt ikke lovligt, så lad os se et billede, så vi kan se, hvilke ledninger/kabler det drejer sig om.


fase

I mange år måtte man have et kabel ud til en lampe uden at der var dåser bag. Det var meget almindeligt med udvendige lamper og en IFØ lampe på hver side af spejlet. f.eks. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også