Genvex / Nilan som primær opvarmning?

Hej LDS'ere...

Jeg har et hus på 230m2 fra midt-70'erne. 

Og det skal have en ny varmeløsning.

Det er rimeligt isoleret (200mm på loft, hulmur ok og nye vinduer og dører med energiglas over det hele).

Det var oprindeligt et rent el-opvarmet hus. Idag er det opvarmet af én 4.2KW luft-til-luft varmepumpe placeret midt i stue/køkken-alrum + nogle små varmepaneler i værelserne hvor luft-til-luft enheden ikke kan "nå" ind til.

Stuen (65kvm) kommer fremover stadig til at blive opvarmet med en luft-til-luft varmepumpe (gulvmodel, grundet stuens udformning).

Spørgsmålet er: Kan man opvarme (resten) af huset med en en Nilan Comfort P eller en Genvex Preheat 500? Er der power nok i sådan en fætter?

Jeg undrer mig lidt over at de "almindelige" luft-til-luft varmepumper snildt kan give 4-5KW varme, men den har rigtig svært ved at opvarme værelser med lukkede døre...

Lluft-til-vand pumperne findes i en 6KW, 9KW, 13KW eller mere, men det forudsætter jo desværre at der skal trækkes rør og sættes radiatorer op i hele huset. (Gulvvarme er ikke en mulighed grundet den dårlige (læs: 50mm) isolering i gulvet).

Så, findes der ikke en "rigtig" ventilationsløsning ligesom Genvex hvor man både kan få skiftet luften i (alle) rum, genbrugt varmen fra luften (altså den klassiske Genvex løsning) og så samtidig få luften varmet op (i alle rum) med en varmepumpe?

Nåja, og brugsvand vil nok også være smart at kunne lave, så det ikke skal opvarmes med strøm...

Mange hilsener

Bjørn, husejer.


--- Bjørn Dirchsen
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Dit gamle hus har behov for en pæn varmeeffekt ved -12 C udetemperatur. 

Ved at tilvejebringe så meget varmeeffekt alene ved hjælp af ventilationsluft vil betyde at du skal blæse ind med ret høje (læs: ukomfortable) temperaturer. 

Endvidere bygger man en villaventilation normalt sådan at man blæser ind i soveværelse, opholdsstue og suger fra køkken og bad. Badeværelse få dermed ikke den varme luft... og det var trods alt det værelese hvor man gerne vil have det lidt varmere. 

Indedelen af din varmepumpe bevæger meget mere luft og kan dermed undvære de høje temperaturer. Desuden er det ren recirkulation. 

Men når det er sagt:
En balanceret ventilationsløsning med varmepumpe som aktiv varmegenvinding vil give et pænt tilskud og være tilstrækkeligt i mange af årets timer. Se Nilans datablade på 

http://www.nilan.dk/da-dk/forside/l...loesninger

Hej Bjørn, jeg faldt lige over dit indlæg her på en google søgning. Jeg er meget nysgerrig på hvad du endte med at finde frem til?
Hej Bjørn: Du skriver rimelig isolering på loftet, 200 mm.

Nu til dags er 200 mm på loftet, urimeligt lidt.

Du bør starte med at lægge min 200 mm mere på, evt. 300 mm, før du gør alt andet.
Prøv f.eks. at se/læse hvad kompetente fagfolk skriver om hvad man bør gøre før man investerer i varmepumper.

Det siger sig selv at man ikke kan varme et givet værelse op, med lukkede døre, når Luft-luft varmepumpen står i et andet rum. Den varme luft kan jo ikke cirkulerer pga. lukket dør.
JonathanSwift skrev den 08-04-2020 17:35:36

Hej Bjørn, jeg faldt lige over dit indlæg her på en google søgning. Jeg er meget nysgerrig på hvad du endte med at finde frem til?

 Hej JonathanSwift.

Jeg droppede Genvex-ideen, primært pga det ikke rigtig kunne give tilstrækkelig med varm luft. Og ren ventilation har jeg ikke brug for da vi ikke har fugt-problemer.

Og så er det kvarter vi bor I, ret glade for deres brændeovne, så den "rene, friske luft udefra" - den har vi ofte ikke :(

Istedet har jeg købt 2 luft-til-luft varmepumper - den ene varmer stuen/udestuen op (det er den ene ende af huset) (ca. 60kvm og en til køkken/alum (ca. 30kvm) (den anden ende af huset)

Til de små værelser har jeg tænkt mig at købe 2 stk. varmeflytningssystemer (en til hver "ende" af huset) som kan flytte varme ind i de tilstødende værelser fra de to varmepumper.

Og så har jeg sat en rulle isover eller 2 på ønskesedlen til at forbedre isoleringen på loftet.

Hilsen Bjørn


--- Bjørn Dirchsen
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis