Stjernekærv, hvorfor findes det stadig?


Hejsa!

Er der nogen som har en ide om hvorfor stjerneskruer stadig eksistere?
jeg har for nyligt monteret et helt køkken, hvor alle medleverede skruer var med stjernekærv,
så jeg måtte ud og købe torx skruer i dyre domme til at erstatte de elendige stejrneskruer.

I dag kikker jeg på troldtekt produkter, og selv opsætningskruer der er stjerne :O

Hvad er ideen med dette? køber man skruer i løs vægt er det som regel dejlieg torx skruer.
Patentet for torx er udløbet for længe tid siden, så hvorfor kan det være at stjerneskruer stadig eksistere?
I min mening er de ligeså uddateret som ligekærv, har svært ved at se fordelen i stjerneskruer..


Slut på sure opstød..


www.Duckduckgo.com sikker søgemaskine
34 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Ja man kunne jo nemt få den tanke, at det var for at genere folk  

Køber man rustfri pladeskruer, er det stadig ofte med stjernekærv, og da de rustfrie er noget bløde i det, er det dobbelt slemt.


Vi prøver igen, i morgen --

Jeg har lige opsat Troldtekt lofter her hjemme og da var skruerne torx T25   


EDIT: Skruerne fra Fibrolith er T25 https://www.bauhaus.dk/skruer-traebeton-hvid-250-stk-fibrotech.html?gclid=EAIaIQobChMIuZ_YpOO32QIVkYKyCh2Y_gW-EAQYBCABEgJl__D_BwE&gclsrc=aw.ds


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Fordi kinesere og andet lavindkomst folk ikke har elværktøj. Måske 

Mr_Cabrio skrev den 21-02-2018 21:25:55

Fordi kinesere og andet lavindkomst folk ikke har elværktøj. Måske 

 Og torx findes kun til elværktøj? :-) 

Er helt enig i at stjerne kærv burde forbydes.
Som elektriker kan man møde et lampested med én samlemuffe med lige kværv, en samlemuffe med stjerne og en tredje med torx. Så det gælder om at have lommerne fulde med diverse skruetrækkere.... :-) 


Jesper 
http://www.VarmKaffe.dk - en blog om rejser, sejlbåd, have og hus.

jeg har aldrig set en samlemuffe med torx ,men det er måske noget der er kommet indenfor de sidste par år 


Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Jeg er helt enig, vi havde købt en ikke helt billig persienne gardin, og i pakken var der stjerneskruer med, det er surt nok, men der er jo også forskel på stjerneskruer, nogen har et rimelig stort hoved hvor ens bit kan komme godt ned og få ordenligt fat, andre har et mindre hoved hvor skruen glider til alle sider konstant, ud over det var skruen rimelig lang, selvfølgelig fordi den skal kunne bruges til både trævinduer og til plugs i vægge, men resultatet var at jeg kværnede de skruer stort set hver gang, træet i vindues karmen den skulle hænge i var simpelthen for hårdt..

Jeg skrev til firmaet, at når jeg havde givet næsten 700 kr for en persienne, kunne de godt have vedlagt nogen ordenlige skruer, i stedet for de billige kina skruer der fulgte med.. men så ved jeg det til en anden gang.. pga en besparelse på skruer som måske er 10 øre, køber jeg ikke persienner eller andet fra dem igen..

Ja, det er ufatteligt at man skal spises af med de værste skodskruer når man har smidt mange penge for et produkt. Forskellen er så lille i pris at det er helt til grin   

Tror at det handler om at rundt om i verden findes der mange typer skruer. At vi så i Europa har kastet vores kærlighed på torx betyder jo ikke at resten af verden er fuldt med.
I Canada og USA bruger de en skrue med et firkantet hul (Robertson skrue) og de markeder er nok så store at det bliver svært at overbevise en bruger om at han skal skifte til torx.

PZ1-2-3-4 og PH1-2-3 har været meget udbredte i vores del af verden, men er nu ved at blive kørt ud på et sidespor til fordel for torx. Men det forhindrer jo ikke en producent i at bruge en krydskærv til sit produkt fordi det er mere gængs end alle de "specielle" kærve der findes verden over. Det er alt andet lige nemmere at bruge en type skrue i alle ens produkter end at skulle vælge forskellige skruer alt efter hvor produktet skal sendes hen.
 
Men jeg har feks ikke set gipspladeskruer med andet end PH2 kærv....


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Der er yderligere 24 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også