Må man alge behandle og male ældre eternittag med asbest

Hej,

Vi har et gammelt bølge eternittag med asbest fra ca. 62. Har været oppe og fjerne 12 spande mos og regner med jeg vil give det en tur med en blød kost når det bliver lidt mere tørt. Tidligere ejer har ikke vedligeholdt taget i en række år, tydeligvis.

Nu er jeg ikke tag expert, men da jeg var oppe og kigge ser det faktisk nogenlunde ud, kan ikke se hvorfor det ikke skulle holde 5-10 år endnu. (Havde jydsk tagteknik ude og de mente også det kunne holde 5-10 år endnu, ved et hurtigt kig) Taget virker stabilt og tæt endnu. Fandt en 2-3 mindre skader jeg lige skal have fixet ved lejlighed.

Må vi algebehandle taget når taget er så gammelt og jo nok har en række små skader?
Taget ser meget træt ud og er ret gråt, vil man evt kunne male et så gammelt et tag uden at ødelægge det? Jydsk tagteknik mente nok det kunne klare en agle rens, men de skal jo også sælge en opgave. Hvad tænker i?

Hvis taget holder 5-10 år endnu, vil jeg godt bruge et par dage på at rense ned og male. Kan man male oven på et tag der ikke er blevet renset helt ned med en højtryksrenser? (da vi jo ikke må det selv)

Med venlig hilsen
Steffan

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Algebehandling er jo blot at få sprøjtet noget på, som vor herre så skyller af igen ved den næste byge.

Jeg ville ikke begynde at børste taget. Du laver blot mere skade end gavn. Med risiko for spredning af asbestfibre! Et utal af undersøgelser har vist, at højtryksspuling og maling af etnernittage ikke forlænger levetiden, ligesom mos og alger heller ikke skulle afkorte denne.

Vi overtog selv et hus for et halvt år siden, hvor tidligere ejer havde fået eternittaget fra 1972 renset og efterfølgende malet. Med det resultat, at asbestforurenet vand var trængt ind på loftet og havde efterladt store plamager i isoleringen. Heldigvis dækkede vores forsikring, at hele tagrummet blev tømt for al isolering, og at hele luftrummet efterfølgende blev støvsuget, samt at der blev blæst ny isolering ind. Brug pengene og “krudtet” på at skifte taget om 5 - 10 år :-)



Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Ja giv du det bare en gang algefjerner, og lad det virke, og gentag evt behandlingen efter et par måneder, men vent til det bliver lidt varmere i vejret.

Ved om tagmaling er en god ide, men vil du male skal taget renses helt i bund, så ikke et gør det selv project.


Vi prøver igen, i morgen --
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Du kan ikke selv lovligt afrense taget uden at sprede aspestfibre. At påføre algefjerner som regnen skyller af er OK men ikke afrensning (børste, kost, højttryksrenser eller lign).

Profesionelle firmaer har en lukket kasse de lægger på taget. Denne højttryksrenser så taget og suger samtidig vand og asbestfibre op. Derefter kan tages males. Jysk Tagteknik, som du jo har haft fat i, laver netop sådanne rensninger. https://jydsktagteknik.dk/tagrenove...l#single/0


Tak for alle svar. Okay undgår kost og kun påfører algerens.

Vil et tag fra 60'erne kunne holde til at få en rensning fra et profesionelle firma og engang malling. Eller er risikoen stor for at der opstår skader og vandet går ned i isoleringen.

Der er risiko for vandet trænger gennem samlingerne, og ned i isoleringen.

Har en bekendt der fik taget renset og malet, her måtte firmaet om end modvilligt, ud at skifte isoleringen på loftet.



Vi prøver igen, i morgen --
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
steffanjj skrev den 21-02-2018 22:06:21

Tak for alle svar. Okay undgår kost og kun påfører algerens.

Vil et tag fra 60'erne kunne holde til at få en rensning fra et profesionelle firma og engang malling. Eller er risikoen stor for at der opstår skader og vandet går ned i isoleringen.

 Risikoen er for stor. Det kostede lidt over 120.000 kr. At reetablere vores loftsrum efter tagvand med asbest var trængt ind. Jeg nægter også at tro på, at et SÅ gammelt tag har godt af det enorme vandtryk, som der benyttes til spuling. Jeg kan ikke huske hvor mange bar det var på, men det lød helt enormt!


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Sådan - Helt enig i det, som de herre skriver i denne tråd :-) Lad taget ligge som det er og spar evt. op til at lægge helt nyt på. Så får du hverken asbest i haven eller på loft.. Men et helt nyt tag.

Her er lidt baggrundsviden til andre interesserede:

Hold fingrene helt fra Eternit tage fra før 1988

Fakta:

- Først efter 1988 indeholder Eternit med ikke Asbest, med forbehold for gemte og importerede plader.

- Nedtaget Eternit med Asbest må IKKE genanvendes/genopsættes.

- Højtryksspuling af Asbestholdige materialer, herunder Eternit er ikke tilladt.

- Vinkelsliber mv. må ikke anvendes til at skære i Asbestholdig Eternit.

- Ved skæring af hul i Eternit skal pladen skiftes til en asbestfri inden skæring.

- Bortskaffelse af Eternit skal ske efter gældende regler.

Generelt om årstal og mærkning af Eternitplader:

Asbesttage kan overvejende inddeles i 2 typer: Den velkendte bølge-eternitplade og skifer-eternit. Derudover findes vægplader og andet formgods, som ventilationskanaler mv.

Produktionen af tagplader med asbest ophørte helt i 1988. Fra 1984 har man kunnet købe tagplader uden asbest. Derfor kan man gå ud fra:

- at eternittage etableret før 1984 altid indeholder altid asbest

- at eternittage etableret i perioden 1984-1988 kan indeholde asbest

- at eternittage etableret efter 1988 er asbestfrie*. (*Obs gemte plader og import)

Se på oversiden af tagpladen. Her er påtrykt et nummer med 5-10 cifre.

- Kun plader med et nummer, hvor 1. ciffer er 4 eller 5 er fremstillet uden asbest.

- Hvis det første ciffer er 0 eller 1, så indeholder pladen asbest.

Til Henrikh29

Iflg. arbejdstilsynets vejledning C.2.2-1 , stk. 1-5, er det tilladt af afrense asbestholdige eternittage med børste (blød) og vandstråle (blød).

Effekten er udmærket, forudsat taget forud er behandlet et par gange med et egnet algemiddel.


FN

Dvs en almindelig køkkenkost og rindende vand fra en haveslange er lovligt.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
christiannielsen skrev den 24-02-2018 11:53:48

Dvs en almindelig køkkenkost og rindende vand fra en haveslange er lovligt.

 Åbenbart, men ikke særligt virksom. Tror der er mere "tryk" på et godt regnskyl :-)

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også