Elektriker spørgsmål vedr loft LED

Jeg overvejer at sætte 1W/300mA spots i loftet. Ca. 10 stk i serie, dvs spændingen holder sig godt under 50V. Der skal vist bruges 'downlight' kabel selv om det ikke er højspænding. Transformatoren skal elektrikeren tilslutte - han vil sikkert også gerne trække kabler til spots - men er der egentlig noget der forhinder man selv må gøre det?


 

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Kravet til at bruge downlight kabel er på grund af temperatur. 

Du må lave det selv, hvis du køber et færdigt sæt.


fase

Tak for svar. 

Det var så ikke lige min plan at købe et færdig sæt, men sammensætte det af enkelt spots, afmålt kabel og krympede stiksamlinger. Så hænger det nok aligevel på elektrikerens eventuelle 'velvillige samarbejde'.


 

Du må gerne lave alt kabling selv, men ikke tilslutte det. Det skal en elektriker gøre, og hans skal godkende din installation. Om du så kan finde en elektriker, der vil det, er noget andet.

Så vidt jeg husker, behøver du ikke bruge downlight kabel, hvis der tydeligt fremgår af spotsene, at der ikke må sættes andet end LED i dem. Men brug da downlight kabel og lav det ordentligt uanset.

Hvorfor skal de i serie (kommer selvfølgelig an på hvad du mener med "serie"). Normalt vil man parallelkoble dem - sikkert også det du mener. Tror du blot mener at sløjfe videre fra spot til spot. "I serie" er noget man bruger / brugt på juletræskæder   

Jeg kan ikke være enig med dig Henrik. Man må ikke lave kablingen selv og så få elektrikeren til at godkende det, han må kun godkende, hvis han selv har udført arbejdet. At det så ikke er sådan i den virkelige verden er noget andet. Om lamperne skal serieforbindes kommer an på hvilken strømforsyning, der bruges. De fleste færdige sæt er lavet sådan, at lamperne serieforbindes, selvom det ser ud som en parallelforbindelse. Så det er ikke noget, der kun bruges i juletræskæder.


fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis