Perforeret plade til ventilation ved sokkel?

Hej.

Jeg står og skal bygge et kolonihavehus på punktfundament, og skal derfor have ventileret sokkel - samtidig med at der ikke skal kunne komme mus/rotter ind under huset.

Min ide var at købe galvaniserede hulplader, på 50-60cm i højden, som jeg så ville grave 30-40cm ned i jorden, og skrue på bundremmen af gulvkonstruktionen.

Sådanne plader koster dog en del - se eksempelvis https://dk.rs-online.com/web/p/perf...r/9190708/

Jeg skal dække 30 meter sokkel, så prisen på ovenstående plade vil koste i omegnen af 11.000kr


Har I nogle ideer til alternative produkter/løsninger? Jeg har set at nogle laver en konstruktion med 2 eternitplader, med trådnet i midten monteret på forskallingsbrædder - jeg synes dog det ville være nemmere/smartere med en form for perforeret plade.

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeps! Brug glatte eternitplader i stedet for. De fåes i strimler og helplader. Grav dem ned, som du foreslår og bor så, med et kopbor en antal huller Ø50 mm som du fylder ud med små ventilationsriste. (Jeg er ikke sikker på de 50). Der skal kun huller i hver ende af huset og jeg vil tro et hul pr 3 meter må være nok.


 

Nu har du fundet dine perforerede plader hos RS og i 3 mm. Det er et firma der primært sælger elektronik og måleinstrumenter, og der er de ret gode. Men til stålplader  er det nok det allerdyreste sted. 

Du kan jo søge på typer der hvor jeg arbejder PcP . Men der sælges ikke til private kun igennem tømmerhandlere f.eks. 

Nu ved jeg ikke hvor du bor, er det her i nærheden er der da chancer.  Vi kunne endda lave hullerne i et mønster så der står f.eks. anders_ac

Ok er det nede under jorden er det ligegyldigt. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
uldal skrev den 21-02-2018 15:09:07

Jeps! Brug glatte eternitplader i stedet for. De fåes i strimler og helplader. Grav dem ned, som du foreslår og bor så, med et kopbor en antal huller Ø50 mm som du fylder ud med små ventilationsriste. (Jeg er ikke sikker på de 50). Der skal kun huller i hver ende af huset og jeg vil tro et hul pr 3 meter må være nok.

 Tak for dit input. Jeg kan godt se, at det ikke er så omfattende at bore nogle huller i hele plader - det kunne godt blive aktuelt.

Hvis jeg forstår dig korrekt, så kunne jeg for eksempel flække plader som disse på midten

https://www.bygma.dk/byggemateriale...0p173785)/

Og så montere riste som de her. (100mm)

https://www.bygmax.dk/duka-ventilne...100mm.html

Så er vi nede omkring 4000kr i alt ved 8stk ventilationer.

Hvilken type hulbor er velegnet til eternitplader?

ev elmand skrev den 21-02-2018 15:45:52

Nu har du fundet dine perforerede plader hos RS og i 3 mm. Det er et firma der primært sælger elektronik og måleinstrumenter, og der er de ret gode. Men til stålplader  er det nok det allerdyreste sted. 

Du kan jo søge på typer der hvor jeg arbejder PcP . Men der sælges ikke til private kun igennem tømmerhandlere f.eks. 

Nu ved jeg ikke hvor du bor, er det her i nærheden er der da chancer.  Vi kunne endda lave hullerne i et mønster så der står f.eks. anders_ac

Ok er det nede under jorden er det ligegyldigt. 

 Tak for dit input.

Jeg forestiller mig heller ikke, at pladerne behøver at være tykkere end 1mm.

Jeg bor i Aarhus - så vidt jeg kan se så ligger din virksomhed ved Herning?

Hvis man kan få galvaniserede plader til samme pris eller billigere, så kører jeg gerne til Herning. 

De skal jo så være omkring 50-60cm i højden. Jeg kan se, at i har 120cm på lager. De vil så skulle skæres ned.
Du er meget velkommen til at sende mig en privatbesked, hvis du mener vi kan lave en handel

Ja, det er de eternitplader jeg mener. Men hullerne vil ikke være så dominerende, hvis du gik lidt ned i feks 75 mm og så måske et hul mere. Kopbor til murværk er det rigtige, men dyrt. De par huller kan et Harald Nyborg-bor til træ sagtens klare. Mht stålplader: selv galvanisering ruster med tiden, ved kontakt med jord.

PS eternitpladerne fåes indfarvet.


 

Det er ikke min virsomhed, jeg arbejder der bare. Og jeg kan sige at vi har alt i den genre. og de kan klippes i den størrelse du ønsker. Sender dig lige en PM. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis