Varmeveksler til oliefyr?

Kort og godt: Findes der varmevekslere til oliefyr?


Jeg har naturligvis kigget grundigt på vor kære ven google, men jeg synes det er forvirrende læsning; der findes “fjernvarmevekslere” og så findes der “varmevekslere”.


Med venlig hilsen

 

Lars F.

Kort og godt: Findes der varmevekslere til... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Du kan varme vandet med el, det kræver en 3 faset gruppe på 16A mindst. Jeg ville nok undersøge om ikke kedlen kunne klare forsyningen.


fase

Hej Lars F.

Det du søger efter, går mest under et "Friskvandsmodul" som bl.a. indeholder en almindelig varmeveksler.

En af landets mest erfarende inden for Friskvandsmodul hedder Niels Lyck, indehaver af firmaet Varmt Vand Fra Solen, tlf. 32 57 84 03

https://www.varmtvandfrasolen.dk/

Spørg hvis du vil vide mere, har selv erfaring med varmtvandsspiral.


mvh


gsh

Jeg takker for alle de nyttige indlæg - der er nu alligevel lidt at sætte sig ind i ;-).


Vi har en 160 liters beholder, men jeg ved ikke hvordan sådan en opfører sig når den bliver “slidt”? Enten holder den vel på vandet, eller også gør den vel ikke?


Der er i hvert fald en del rust i bunden af den, men det er vel kun den ydre “skal” det sidder i?


Med venlig hilsen

 

Lars F.

Angående opvarmning af vand med el kontra olie. Der skal man lige huske på at 1 kWh koster ca kr 2,5 når energien hentes fra elnettet men kun ca. kr. 1,00 når den kommer fra olietanken. Dertil skal man så lægge et lille beløb til for den smule slid kørslen med oliefyret koster. Alt i alt kan det absolut ikke svare sig og producere varmt vand med el når man har et oliefyr stående.     


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Er det et spørgsmål om en “føler” også?


Det er en af de der “Metro” (er det ikke det de hedder?).


Med venlig hilsen

 

Lars F.

Leif: Ja, men spørgsmålet er så om der er power nok i oliefyret, jvf. ovenstående :-).


Med venlig hilsen

 

Lars F.

Metro er en rigtig god beholder. Normalt er der ingen styring på, når beholderen blot tilsluttes til oliefyret, men har du et af de moderne fyr med kondencerende kedel, er det vigtigt at returvandet er afkølet ordentligt. Så vil jeg foreslå dig en varmtvandsbeholder beregnet til fjernvarme, og så montere en "rigtig" termostatventil med føler i dykrøret i varmtvandsbeholderen. 

Hvis du ikke har brug for varme om sommeren, ud over til at opvarme dit brugsvand, så vil jeg anbefale en combibeholder, således at du kan slukke for fyret. Udgiften til "tomgangstabet" i det fyringsanlæg overstiger langt merprisen til el.


Søren O
Lars F. skrev den 22-02-2018 18:35:09

Leif: Ja, men spørgsmålet er så om der er power nok i oliefyret, jvf. ovenstående :-).

Vil du sætte en gennemstrømningsvandvarmer på dit fyr, vil det højst sandsynligt ikke kunne levere effekt nok hvis det er dimensioneret til dit hus.

Hvis du mener den VVB du har siddende nu er defekt, koster det relativt lidt at udskifte den til en tilsvarende model i forhold til at skulle indsætte en anden type til opvarmning af vand.     




Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis