Fra 1/2” stålrør med gevind til 75 mm afløbsrør

Jeg har en grundvandsbrønd og pumpe hvor vandet pumpes ud igennem et 1/2” rør, som slutter med et gevind 5 cm over kældergulv. Jeg vil gerne pumpe vandet hen i kloak afløbet, som sker i dag på en dum måde. Jeg vil gerne pumpe det direkte i faldstammen, som er 75mm afløbsrør. Jeg havde tænkt pex rør fra pumpe udgang med en fitting til et gren afløbsrør, men kan ikke finde en overgang fra 15mm pex til 75mm afløbsrør. Har I en god løsning på min udfordring?

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Et 1/2 " rør fra en grundvandspumpe er meget lille, så du bør ikke gå ned i 15 mm pex. Sådan en grundvandspumpe er god til at give meget vand men der er ikke noget særlig tryk på. Jeg ville købe en 3/4" haveslange mindst og få den koblet på. 

Du kan få et 75 mm PP grenrør på 90 grader, derefter  reducere ned til 50 mm så er du i den dimension som afløbs tilbehør har under køkkenvask. Der monteres så en vandlås som din gummislange kan komme ned i. Det behøver ikke at være tæt, blot den sidder så fast at den ikke falder af. 



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Ja som Erik skriver, eller reducere helt ned til 40 mm og opsætte stive grå afløbsrør helt over til din pumpe. Jeg ville nu foretrække et 45o grenrør til faldstammen, og så bruge en ekstra 45bøjning efter reduktionen. Husk vandlåsen. Den kan du evt. selv lave af nogle bøjninger.


Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis