Træ-brænde el. Briketter

Hej LDS’ere :) 

Sagen er den, at hvis jeg forsat skal bruges  kløvet træ i brændeovnen, bliver jeg simpelhen nødt til at bygge mig et brændeskur. 

Alternativt er der briketter, i et hav af forskellige varianter. Dem kan jeg nemlig have i mit hobbyrum.

Hvad bruger folk? 

PFT :) 


Hej LDS’ere :)  Sagen er den, at hvis jeg forsat... Vis hele indlægget
34 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Thomas_Mygind skrev den 16-01-2019 21:46:04

Det mest effektive kWh/kr er alm. brænde. Det kan være op til 2 x billigere end træbriketter

De sidste mange år har jeg købt kløve træ i 30 cm som "løst leveret" - som betyder at der bliver aflæsset 5 skovRM af oppe i indkørslen - så kører jeg 20 trillebører over i skuret. Det giver 3½ m3 efter stabling.

Hvis det var et tårn skulle jeg først skille tårnet ad og så transportere det - og så koster brændetårne mere per kWh.

Se evt. på Egekær brænde.

 dvs du får 1000 kg brænde for 600 kr?? hos egekær??

Thomas_Mygind skrev den 16-01-2019 22:01:05

Prisen per kg for Egekærbrænde er omkring 2000 kr for 5 rm - som vel vejer 500 kg/rm.

Det må svare til omkring 0.8 kr/kg.

Hvad for noget brænde er det? er det brændeklar, eller skal det ligge først?

En skovrummeter er en sjov størrelse, ifølge div sider er den ca 0,5 m3 rent træ, men det er umuligt at måle præcist. så en rigtig sammenligning ville være på vægten, men igen, brænde har mere fugt indhold end briketter, så selv der kan man blive snydt..

5 rm løvtræ for 2000 kr leveret, synes jeg er en ganske fin pris. 

Pizzabager skrev den 16-01-2019 21:56:02

 Godt nok et gammelt indlæg men har ført set det nu. Hvor får man træpiller til 1,30 kr pr kg? 

Jeg har læst meget om træpillefyr og træpille ovne, fordi jeg selv har overvejet begge, fyret har jeg droppet i 2014 da jeg fik nyt gasfyr, træpille ovnen har jeg tænkt over flere gange, især hybrid ovnen aduro h2, men hver gang tænker jeg over at træpiller i "ordenlig kvalitet" koster langt mere end træ og briketter..

Så er de 1,30kr pr kg træpiller, et kendt mærke, eller en eller andet tilfældig navngivet vare, fordi hvis det er det sidste, så er det vel ligegyldigt, så kan man bruge timer hver uge på problemer med at få ovnen til at æde pillerne, og det er ikke tiden værd..

 Det kan både være no name piller fx fra Ukraine men osse anderkendte pillemærker i Tyskland eller Sverige (dog dengang 2017 priser). Men indrømmet sidst jeg købte piller (Black Friday tilbud 2018) måtte jeg op med 1,91kr/kg dog incl. lev. Iøvrigt supergode piller fra BMB-Import. 

Ps. Personligt synes jeg at  Aduro H1 er kønnere end  Aduro H2, da den har sideruder. Hybridovnen har dog fået en del kritik. 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis