Træ-brænde el. Briketter

Hej LDS’ere :) 

Sagen er den, at hvis jeg forsat skal bruges  kløvet træ i brændeovnen, bliver jeg simpelhen nødt til at bygge mig et brændeskur. 

Alternativt er der briketter, i et hav af forskellige varianter. Dem kan jeg nemlig have i mit hobbyrum.

Hvad bruger folk? 

PFT :) 


Hej LDS’ere :)  Sagen er den, at hvis jeg forsat... Vis hele indlægget
34 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
jetdirect skrev den 21-02-2018 15:32:01

men jer der fyrer med ren briketter hvor mange dage rækker et tårn med 96 poser i et hus på fx 150m2 og middel isoleret


 Det kan jeg desværre ikke give noget retvisende information om. Det er vores første vinter i huset og vi har centralvarme opvarmet med naturgas. Vores stue/køkken er på ca. 65m2 og radiatorerne står til 22 grader, men da vi elsker varme, bruger vi brændeovnen til at hæve temperaturen til 26 - 27 grader. Og så har vi varmeflytning til tilstødende fordelingsgang. Jeg glæder mig blot over, når radiatorerne er iskolde og brændeovnen buldrer derud af :-)


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Jeg har købt pinny kay en gang de blev solgt som at de kunne fyre over. De fes af på ingen tid og lavede en hulens mængde varme lyn hurtigt. jeg synes det var noget møg ville ikke røre dem igen om jeg så fik dem til halv pris. Og de var noget dyrere end alm ruf briketter. Dengang vi havde oliefyr brugte vi en del briketter og jeg nåede dengang frem til at man fik mere brændværdi for pengene med briketter frem for brænde tårne.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.

Hej kovas, 

Tak for info

Jeg har i flere år brugt  briketter som primær varme (radiatore var kun tændt når der var kraftig frost, eller vi var på ferie) vi købte de almindelige RUF briketter som der altid er tilbud på i jem&fix, baushaus osv, jeg skulle bruge ca 3 ton til hele vinteren på en normalt halvkedelig dansk vinter i vores hus på 116 kvm. middel isoleret, vi har gasfyr ved siden af, som klare varmt vand, og som sagt en gang imellem når det er meget koldt eller vi er på ferie eller ikke lige har tid til at fyre op flere gange om dagen, der brugte vi 350 m3 gas om året.

Nå har vi fået en baby, og ud over jeg ikke lige havde tid til at fyre op konstant, så er hendes værelse i den fjerneste ende af huset, så det er lidt køligt, hvis radiatore ikke er tændt, så nu koster det på varmen igen. 

Min erfaringer med RUF briketter er at de er meget forskellige, selv om de ser rimelig ens ud så kan briketter købt forskellige steder give enten lidt aske meget aske, lidt lugt/røg eller meget Luft/røg, hvor lugten/røgen nok er det slemmeste når man bor i et boligområde. i år fyre vi med almindelig bøgebrænde netop pga vi var lidt uheldig med briketterne sideste år, prisen for at købe bøgebrænde er bare næste dobbelt så høj som med briketter.

eks. 8 poser ruf for 100 kr i feks. bauhaus, så får man også 6% rabat med forbrugsforeningen, dvs 94 kr for 80 kg briketter, 1000 kg/80= 12,5.

12,5 x94= 1175 kr. dvs 1175 kr for 1000 kg rent brænde med restfugt under 10%. 

tilsvarende mængde brænde i f.eks bøg, svare ca til et brændetårn, som jo typisk koster 2000-2400 kr. så der er meget at spare, også fylder briketter bare ingenting og er så nemt at transportere og stable..

TLA skrev den 20-02-2018 18:46:59

Hej Wezio


Tak for dit svar. Jeg gider heller ikke alt det bøvl med kløvning osv af træ, og tænker ikke det kan betale sig i sidste ende (måske).

Kan bare se der er mange forskellige typer briketter.

 Overordnet set er der rigtigt mange penge ved selv at ordne brænde. Jo mere du gør selv jo billigere (selvfølgelig). Men at købe brænde i tårn tangerer det tåbelige i min optik. Det er jo helt afsindigt dyrt i forhold til alt andet. 

Tomder det vil jeg give dig helt ret i er tåbelig, med mindre det er eneste mulighed.

Jeg pønser lidt på at prøve briketter. 


Man kan jo altid ringe til en vognmand der sælges træ. Men så koster det lidt arbejde med at save og kløve. 

Jeg vil vove den påstand at det er bedre at bruge sin tid på tage et par overarbejdstimer og så købe fyringsklart skovbrænde hos en proff. brændselsproducent, der har udstyret til det.

Ps. Tænk lidt over hvor lille en timeløn man rent faktisk har ved selv at bøvle med at oparbejde brænde, og tiden der bruges på det.

Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis