Træ-brænde el. Briketter

Hej LDS’ere :) 

Sagen er den, at hvis jeg forsat skal bruges  kløvet træ i brændeovnen, bliver jeg simpelhen nødt til at bygge mig et brændeskur. 

Alternativt er der briketter, i et hav af forskellige varianter. Dem kan jeg nemlig have i mit hobbyrum.

Hvad bruger folk? 

PFT :) 


34 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Ja, den smuttede over i forkert forum 🤔 kan ikke umiddelbart rette det.

Vi fyrer med briketter, som typisk kan købes på tilbud med enten 6 eller 8 poser for 100 kr. Jeg orker ikke at slæbe, kløve og stable brænde!

Ulempen med briketter er at de sviner lidt og efterlader en del aske i brændeovnen. 


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Hej Wezio


Tak for dit svar. Jeg gider heller ikke alt det bøvl med kløvning osv af træ, og tænker ikke det kan betale sig i sidste ende (måske).

Kan bare se der er mange forskellige typer briketter.

Pini-kay har jeg specielt lagt mærke til.

Wezio skrev den 20-02-2018 18:17:10

.... Ulempen med briketter er at de sviner lidt og efterlader en del aske i brændeovnen. 

 Mere aske fra briketter end fra kløvet træ?
Det er præcis den modsatte oplevelse jeg har ved at bruge helt almindelige RUF-briketter

Annonce

forskellen er vel bare, at med brænde ved man, hvad man fyrer med. briketter kan være alt fra god bøg til støv fra mink-spåner.


 

Er der den store prisforskel på en Palle briketter og et ‘brændetårn’ med kløvet og tørret brænde? 


//Peter L. Nøbbe
- never give up!

Jeg tror ikke der er den store forskel, hvad jeg umiddelbart kan søge mig frem til. Nok mere brændværdi.

Der er meget stor forskel på hvor meget aske brænde giver. Nåletræ giver meget lidt aske og løvtræ noget mere, poppel er stor slem, det giver en hulens masse fin hvid grå aske.

Aner intet om briketter, men med brænde er det simpelt, jo mere man er villig til at gøre selv jo billigere er det.

her fyrer vi også med løv træ og et tårn (ovntørret) rækker til 58 dage(21-23") om morgenen bliver der startet op med 1 briket lige for at give et spark til brændet, 1 pose = 12dage.

fjernvarme holder grund temperaturen på 16" grader

men jer der fyrer med ren briketter hvor mange dage rækker et tårn med 96 poser i et hus på fx 150m2 og middel isoleret


Der er yderligere 24 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis