Kan man tilslutte en stikkontak til en afbryder med korrespondance?

Jeg har to afbryder med korrespondance til at slukke samme lys. Jeg kunne godt tænke mig at sætte en ekstra stikkontakt ved siden af en af afbryderne. Vil det være muligt?


Sådan ser afbryderne ud


Afbryder 1


Afbryder 2

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Nej , der mangler en nul ledning  , hvis det er en A korrespondance så ville det kun være muligt i den ene afbryder der hvor fasen er , hvis der blev trukket en nul fra lampestedet.

Og da det er smal minitangent afbryder , uden underlag , som er ulovligt idag , du må ikke ændre på denne type installation uden at lovliggøre det.

Men det er ikke noget du selv må rode med , få fat i en elektriker , så bliver det lavet rigtigt.


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Med de ledningsfarver tyder alt på at det er A korrespondance. 

Den hvide i afbryder på øverste billede er fase - de 2 grønne korrespondance ledninger og den røde lampe ledning. 

Når afbrydere sidder som dine i gerikt uden dåse må du udskifte gerikt og genmontere dem deri. Og / eller du må udskifte afbrydere til nye. ( Du kan ikke bruge nye da det er meget smalle gerikter du har.) 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tak for jeres svar. Jeg har løst det på anden vis. 

Men jeg er stadig interesseret i at vide om det er muligt at tilføje/sætte en stikkontakt til en afbryder. Jeg har hørt at det skulle være muligt selv uden en nulledning, hvis man opsætte som B korrespondance.

Nej, det kan ikke lade sig gøre at lave en stikkontakt uden en nulledning, og det er uanset om det er den ene eller anden korrespondance eller bare en enpolet afbryder. Du kan stadig købe smal minitangent magen til dem du har.


fase

Jeg mener ikke at man må opsætte smal minitangent mere , da det har vist sig at afbryder funktionen både i stikkontakter og afbrydere ikke lever op til de 10 A som de er mærket , men hvis man har dem siddende må man godt forsat bruge dem . 

Hvis man skal købe dem så skal man vel finde dem på et loppemarked , eller ligger LK stadig inde med nogen.


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Tilsyneladende har LK dem, da de kan fås som reservedele. Du kan også være heldig at finde dem på et loppemarked.


fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis