Tørretumbler og vaskemaskine på samme sikring. Sikring slår fra

Hej

Vores tørretumbler og vaskemaskine er tilsyneladende tilkoblet samme stik. Derudover er jordvarmeanlægget på samme sikring. 

Når tørretumbleren og vaskemaskinen kører på samme tid, så hænder det at sikringen hvor tørretumbleren, vaskemaskinen og jordvarmeanlægget er tilkoblet, simpelthen slår fra.

Hvordan løses dette? jeg går næsten ud fra at der skal laves et nyt stik til vaskemaskinen eller tørretumbleren. Skal en elektriker trække et helt nyt kabel fra el-skabet? eller kan noget fra stikdåsen bruges til at lave et ekstra stik?

Jeg har vedhæftet et billede af stikket hvor tørretumbler + vaskemaskine er tilkoblet.

32 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det ligner et kabel med 5 ledere der kommer ud af væggen. Kommer kablet fra en 400V sikringsgruppe (3 sikringer)? 

Hvis den gør det bør du kunne sætte hhv tumbler og vaskemaskine på hver sin leder og dermed ikke trække på samme sikring.

Vh, Silas

Det lyder som en overbelastning, så der skal sikkert et nyt kabel til (og måske også en ny gruppe på din el-tavle)

Men hvis du har flere faser til rådighed (som det ser ud til at du måske har så kan det måske bringes til at du ved at flytte lidt rundt mellem faserne så belastningen er bedre fordelt - det kan elektrikeren også hjælpe dig med :-)



 

Hej Silas. Sådan ser det ud med sikringerne. Hvordan sætter jeg henholdsvis tørretumbler og vaskemaskine på hver sin leder? Kan jeg gøre det inde i samme stikdåse?

Det ser ud som om der er 3 ledere i den samlemuffe med sorte ledninger i. Du kan løse problemet ved at flytte en af ledningerne over i en anden samlemuffe med en sortledning. Fejlen er en typisk fejl på grund af overbelastning.

Dit billede viser et kabel ud af låget. Har du selv tilsluttet maskinerne? 


fase

S. Fabrin: altså der en en samlemuffe med 3 brune ledninger, en samlemuffe med 3 grøn/gule ledninger i, og en samlemuffe med 3 blå ledninger i. Derudover er der en samlemuffe med 1 sort ledning og en samlemuffe med 1 lilla ledning. 

Hvilke ledninger kan jeg flytte og hvortil?

Jeg har ikke selv tilsluttet maskinerne, men måske har den tidligere husejer. 

Annonce

Lad nu være at piller ved det, når det er flere faser. Chancen for du brænder noget af, er ALT for stor....

De gul-grønne skal ikke røres

De blå skal ikke røres 

én af de brune (fra enten vaske maskine eller tørre tumbler) skal flyttes til enten den Sorte eller Lilla, sådan at kombinationen hedder

brun fra vaskemaskine+brun fra væggen

brun fra tørretumbler+sort eller +lilla.

Du skal dog først sikre dig at der er strøm i hhv den sorte og den lilla. Allerhelst finder du ud af om vamepumpen bruger alle tre faser eller kun en af dem (eks den lilla - for så tager du den sidste of frie sorte). Ellers tager du blot enten sort eller lilla og ser an om det er reduktion  nok af belastningen. Hvis ikke det er nok, så er der nok kunn tilbage at få en ekstra gruppe op eller undgå vask og tørring samtidigt

Når dette er sagt, hvis du føler dig det mindste i tvivl, så ring til en elektriker

Vh, S

Jeg har brændt 1 tørretumbler af for nogle år siden netop fordi jeg tilsluttede 2 faser til den. Det kostede nyt elektronik til 3000,- Hovedsikringer knaldede også totalt af med et stort brag.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Silas: hvis jeg tilslutter den ene brune til f.eks. den sorte fase og der ingen strøm er i, så vil maskinen vel ikke tænde eller?

Nej det vil den ikke.

jf ChristianNielsen's indlæg så har jeg forudsat at blå er 0 og dermed ikke fase og strømførende, så hvis den blå ikke røres burde der ikke være problemer i at flytte én brun fra masking til den sorte fra væggen. 

/S

Der er yderligere 22 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis