Tørretumbler og vaskemaskine på samme sikring. Sikring slår fra

Hej

Vores tørretumbler og vaskemaskine er tilsyneladende tilkoblet samme stik. Derudover er jordvarmeanlægget på samme sikring. 

Når tørretumbleren og vaskemaskinen kører på samme tid, så hænder det at sikringen hvor tørretumbleren, vaskemaskinen og jordvarmeanlægget er tilkoblet, simpelthen slår fra.

Hvordan løses dette? jeg går næsten ud fra at der skal laves et nyt stik til vaskemaskinen eller tørretumbleren. Skal en elektriker trække et helt nyt kabel fra el-skabet? eller kan noget fra stikdåsen bruges til at lave et ekstra stik?

Jeg har vedhæftet et billede af stikket hvor tørretumbler + vaskemaskine er tilkoblet.

Hej Vores tørretumbler og vaskemaskine er... Vis hele indlægget
32 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Der nævnes at jeg bør tjekke om spændingen er på 230 volt i lederen der bruges. Bør spændingen ikke være det samme på alle ledere i et 5 ledet kabel? Eller kan det godt variere?

moffen86 skrev den 21-02-2018 06:39:44

Der nævnes at jeg bør tjekke om spændingen er på 230 volt i lederen der bruges. Bør spændingen ikke være det samme på alle ledere i et 5 ledet kabel? Eller kan det godt variere?

 nej ikke nødvendigvis. Der er 400v imellem faserne. Kobler du 230v brugsgenstande på 400v futter de af. Så inden du begynder at eksperimenterer så vær sikker på at du ved hvad du laver. Det kan lynhurtigt blive RIGTIG dyrt.

Ok tak for svaret. Kan det måles med en multitester? Er det bare at sætte direkte på en fase og hvilken af de andre ledninger?

Du skal måle spændingen mellem sort og brun ved din varmepumpe. Der skal spændingen være 230V.


fase
moffen86 skrev den 21-02-2018 07:22:36

Ok tak for svaret. Kan det måles med en multitester? Er det bare at sætte direkte på en fase og hvilken af de andre ledninger?

 Jeg tror ikke noget af os aner hvad du mener med en multitester. Du skal bruge et multimeter til 230v/400v.

Annonce

@S. Fabrin: Bør spændingen mellem brun:sort ikke være 400V da der måles mellem to faser og ikke mellem fase:0?

Der skal være 230 v imellem

lyseblå => brun

lyseblå=> sort

lyseblå=> grå (som du kalder lilla)

Så alle 3 maskiner skal have den lyseblå fra maskinen til lyseblå fra installationen

OG den brune på maskine 1 => på brun i inst. - brun på  fra maskine 2 på sort i installatione - brun fra maskine 3 på grå i installationen. 

Jordledning gul/grøn skal naturligvis også samles fra alle maskiner. 

Du bør kontrollere at der er 230v som der er beskrevet i denne tråd Enten med multimeter eller med en almindelig lampe meden pære i. Hvis den lyser når du tænder gruppeafbryder så er det ok. Hvis den i stedet springer så er det monteret forkert og du kan glæde dig over kun at have ødelagt for 10-12 kr. 



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hvis jeg måler mellem fase (lilla ledning) og nul-ledning med et multimeter, skal jeg så indstille multimeteret til måleområde ac 750v og opløsning 1v?  Og skal jeg måle med den røde ledning (fra multimeter) på fasen og den sorte (fra multimeter) på nul-ledningen?

Dén instilling på multimeteret lyder rigtig

Det er rigtig indstillet og da det er vekselstrøm ac er det ligegyldig hvilken ledning der kommer på den ene og den anden


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis