Tørretumbler og vaskemaskine på samme sikring. Sikring slår fra

Hej

Vores tørretumbler og vaskemaskine er tilsyneladende tilkoblet samme stik. Derudover er jordvarmeanlægget på samme sikring. 

Når tørretumbleren og vaskemaskinen kører på samme tid, så hænder det at sikringen hvor tørretumbleren, vaskemaskinen og jordvarmeanlægget er tilkoblet, simpelthen slår fra.

Hvordan løses dette? jeg går næsten ud fra at der skal laves et nyt stik til vaskemaskinen eller tørretumbleren. Skal en elektriker trække et helt nyt kabel fra el-skabet? eller kan noget fra stikdåsen bruges til at lave et ekstra stik?

Jeg har vedhæftet et billede af stikket hvor tørretumbler + vaskemaskine er tilkoblet.

Hej Vores tørretumbler og vaskemaskine er... Vis hele indlægget
32 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg har flyttet den ene brune ledning, så den er samlet med den lilla ledning og maskinerne kan starte. Er så spændt på om sikringen slår fra igen. Jeg fandt ud af at varmepumpen er koblet til den sorte og brune fase. Tak for hjælpen

moffen86 skrev den 20-02-2018 12:42:35

S. Fabrin: altså der en en samlemuffe med 3 brune ledninger, en samlemuffe med 3 grøn/gule ledninger i, og en samlemuffe med 3 blå ledninger i. Derudover er der en samlemuffe med 1 sort ledning og en samlemuffe med 1 lilla ledning. 

Hvilke ledninger kan jeg flytte og hvortil?

Jeg har ikke selv tilsluttet maskinerne, men måske har den tidligere husejer. 

 Samlemufferne med gulgrøn og blå skal du ikke røre. Det er kun fra samlemuffen med brune ledninger (det er svært at se farverne), du skal flytte en af ledninger over i en af de sorte. Du skal selvfølgelig sikre dig, at der er spænding på de sorte ledninger ved at måle spændingen, som skal være 230V mellem blå og en af de sorte. 

Er du sikker på at varmepumpen kun er tilkoblet til sort og brun fase og ikke andre?


fase

Hej igen og tak for alle svarene. 

S. Fabrin nævner kablerne der er sat igennem låget til stikudtaget, det er jo ikke helt optimalt, så det vil jeg gerne ændre på, ved udskiftning af dåsen, og der skal jeg jo koble det hele fra samlemufferne for derefter at samle det hele igen. 

Som ledningerne er samlet nu, går der flere steder 3 ledninger op i en samlemuffe i en ‘enkelt samlemuffe’ men pladsen er trang. Vil en dobbelt samlemuffe være løsningen? Og vil det ligeledes være fornuftigt at skifte samlemufferne ud til en dobbelt muffe hvor der kun skal sættes 2 ledninger sammen?

Idéen med dobbelte samlemuffer er især god da stive og bløde ledere ikke må blandes i samme klemme, med mindre der bruges tyller.


Elektronikteknikeren

Ok, så det vil være fornuftigt at sætte dobbelte muffere på til at samle både 2 ledninger og 3 ledninger? Altså så de bløde er samlet i den ene del af den dobbelte muffe og den hårde del i den anden del af den dobbelte muffe?

Annonce

Jeps. En dobbelt muffe pr leder fra fødekablet.


Elektronikteknikeren

S. Fabrin: jeg havde overset dit spørgsmål omkring fase tilslutningen til varmepumpen. Jeg prøvede at åbne dækslet til eltilslutningen til jordvarmepumpen Nilan vp18 og der kunne jeg kun finde en tilslutning til sort og brun fase. Er det ikke normalt med 2 faser?

I følge Nilans tekniske data skal varmepumpe forsynes med 230V og bruger 9,5A. Så i dit tilfælde ville jeg måle spændingen ved varmepumpen, som bør kunne køre på den sidste fase. Prøv at se på farverne på ledningerne i gruppeafbryderen, så varmepumpen er på den fase du ikke bruger til vaskemaskine eller tørretumbler.

Ret beset skal flerkorede ledninger forsynes med terminalrør, som klemmes på med en speciel tang.

varmepumpe


fase

Betyder det at Nilan anlægget reelt kun skal køre på en fase eller?

Ja. det betyder at Nilan anlægget skal køre på en fase, altså fase og nul plus gulgrøn, som ikke har noget med driften at gøre, men er en beskyttelse mod personskade.


fase
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis