Varmepumpe fra Tyskland

Hej

Jeg grubler stadig over hvordan jeg bedst og billigst kan trække mine kommende ca 40m2 gulvvarme og hænger nok mest fast i typen monoblock varmepumpe. Jeg har ikke meget plads og har reelt kun behov for gulvvarmen i den ene del af huset. En All in one løsning fra Panasonic ville være lækkert men er dyr og jeg skal trække gulvslangerne meget langt fra styringen. 

Har nu fundet et mærke der hedder michl fra Tyskland. De laver en 3,5kw monoblock til under 10.000kr inkl fragt. Er der noget specielt jeg har glemt eller bør overveje før jeg bestiller en så dejlig billig variant? Der skal sættes en bufferbeholder på 50 liter på samt shunt styring


Mvh

Anders

http://michl.com/index.php/shop/heizungs-waermepumpen/luft-wasser-waermepumpen-typ-monoblock

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Tror det er helt passende til 40 m2. Du har kun brug for en lav fremløbstemperatur og din shunt cirkulerer vandet det meste af tiden. Måske ville jeg overveje en lidt større buffer på fx. 100 liter.

Har selv en billig 7 kW Kina-monoblock (pris ca. 13.000 kr. for et år siden), der fungerer upåklageligt. Den opvarmer alt varmt vand plus et hus på ca. 200 m2 i 1½ plan til en meget meget billig pris. Huset er nyt og topisoleret.

Desværre sælges disse billige Kina-monoblock varmepumper ikke mere (kan ikke finde noget som helst under 30.000 kr.!!!) i Danmark, pga. lovkrav om verificering af COP-værdier. Så har de mindre distributører desværre ikke råd til at være med mere, da det vist koster i omegnen af 150.000 kr. pr. modelversion at få den tjekket på Teknologisk Institut.

Derfor ses der nu kun såkaldte "mærkevarer" til vældige fantasipriser, når vi søger efter luft-til-vand-varmepumper. Hurrra for det frie marked ;-)

Og glemte det vigtigste!

Tusind tak for linket, Anders.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Det er ikke korrekt. Varmepumperne skal bare overholde eco-design krav. Det dokumenteres ved en test som leverandør/producent selv må udføre i eget laboratorie men det er klart at man skal kunne stå på mål for det overfor myndighederne!


Gaffatape, WD40 og en stor hammer!

Hej

Fedt der endelig kom nogle kloge svar. Jeg besluttede til sidst alligevel at købe et mærkevare Panasonic da jeg i England fandt en forhandler hvor jeg fik en model til 20.000 fremfor 30.000 i dk. Dette bla pga den lave kurs efter brexit. Købte både buffertank og fødder gennem dem og fik alt på en palle til dk. http://www.pmcoppack.com/

Fik den nyeste model og alt kom til at køre perfekt lige inden temperaturen i vejret steg. 

Mht Kina modeller kan de købes på eBay bla fra Tyskland. Om de så opfylder krav eller ej ved jeg ikke men hvem kommer lige og banker på og tjekker? 


RasBo skrev den 30-05-2018 19:41:25

Det er ikke korrekt. Varmepumperne skal bare overholde eco-design krav. Det dokumenteres ved en test som leverandør/producent selv må udføre i eget laboratorie men det er klart at man skal kunne stå på mål for det overfor myndighederne!

Egentlig læser jeg det også, som du siger: Energistyrelsens krav til varmepumper, men undrer mig så alligevel over, hvorfor min tidligere importør (www.dbvvs.dk) af Kina-luft-vand-varmepumper (der sjovt nok alle har en Panasonic-kompressor) har valgt at stoppe med at forhandle dem? Som jeg forstod på ham, blev det simpelthen i realiteten for kostbart at skaffe de der klistermærker om Energi og EcoDesign.

Skal jeg forstå dig således, at han simpelthen ikke har forstået systemet, og bare har givet op over for bureaukratiet for hurtigt?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej jer med tyske og Kina luft/vand varmepumpe
Hvad gøre i mht service, hvis nu der opstår fejl midt i en kold vinterdag i Janaur?
Får i bar een lokal VVS til komme og se på det eller? 
Hej GDS bagsværd,
Nu er min jo godt nok en panasonic, men jeg oplever det er meget op til den individuelle vvs'er om han vil røre en installation. Feks ville ham jeg havde ude og skifte en varmtvandsbeholder ikke have noget med panasonic at gøre.
Så tror du må lede lidt og finde en du stoler på, om som ved hvad din installation er for en. Derudover så er der jo ikke noget service som sådan, kun ved evt driftproblemer man kan have brug for hjælp. Og som GDS'er finder du sikert en manual på nettet som tilmed er gratis :-)

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis