Renovering af Farstrupstole

Jeg har fire gamle Farstrup stole, som i den grad trænger til en kærlig hånd. Har slebet stellet helt ned på dem alle, og nu er jeg i tvivl om, hvad jeg skal behandle dem med. Selve stellet er af bøgetræ og ryglænet er teaktræsfiner. Jeg vil helst have dem til at fremstå teak-agtigt i hele stellet, men hvordan opnår jeg det på den pæneste måde, og så teak og bøg får nogenlunde samme farve?

Vh. Hasse

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hassemoller skrev den 19-02-2018 20:27:07

Jeg har fire gamle Farstrup stole, som i den grad trænger til en kærlig hånd. Har slebet stellet helt ned på dem alle, og nu er jeg i tvivl om, hvad jeg skal behandle dem med. Selve stellet er af bøgetræ og ryglænet er teaktræsfiner. Jeg vil helst have dem til at fremstå teak-agtigt i hele stellet, men hvordan opnår jeg det på den pæneste måde, og så teak og bøg får nogenlunde samme farve?

Vh. Hasse

Det kan du kun gøre med bejdse på bøgetræet, med teakfarvet bejdse. Det kræver du sliber træet så langt ned at alle spor af olie, lak og fedtede fingre er 100% fjernet. Du kan prøve på undersiden af en vange om du kan få det at ligne noget.

Min personlige mening er dog, det aldrig vil blive helt flot på brugte møbler. 

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Hej Leif

Mange tak for svar! 

Tror jeg vil prøve med bejdsen. Har du erfaringer med at efterbehandle bejdsen? Olie, lak, voks eller noget fjerde?

Og kunne det være en ide at bejdse både bøg og teak, så det bliver så ensartet som muligt?

Hassemoller skrev den 19-02-2018 21:19:24

Hej Leif

Mange tak for svar! 

Tror jeg vil prøve med bejdsen. Har du erfaringer med at efterbehandle bejdsen? Olie, lak, voks eller noget fjerde?

Og kunne det være en ide at bejdse både bøg og teak, så det bliver så ensartet som muligt?

Jeg ville nok vælge og bruge en god lak da det er den eneste behandling der blivende. Eventuelt kan du eksperimentere med en mørkere lak på stellet efter bejdsen og en klar på ryglænet.

Prøv lige og vent til P. H. dukker frem fra pladesamlingen, han har måske et par ekstra kneb at ryste ud af coveret.     

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis