Overgang fra ny opvasker?

Hej Lds

I lejligheden er der ny elinstallation (1 år gammel) hvor der er etableret nulling.

Jeg har fået tilsluttet en ny opvaskemaskine indbygning af elektrikeren monteret med jord i en dåse med tilslutning heri til en fase forsikret med 13 AMP sikring.

Ved et tilfælde ifbm andet arbejde har jeg så opdaget at rører man siden af opvaskeren (metal) samtidigt med vandrøret kan man mærke er der er overgang / strøm - sikringen eller relæet falder ikke.

Vandrør er af ældre dato

Er der en fejl på installationen eller opvaskeren som elektriker / producent skal kigge på - eller er dette normalt?


Mvh

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Velkommen på LDS

Normalt er det ikke. Jeg vil foreslå at du får elektriker til at måle om jordforbindelsen er ok. Hvis det er tilfældet vil jeg foreslå at han laver udlignings forbindelse imellem metaldele i dit køkken. 

Jeg forstår ikke helt det med nulling. Det er en særskilt ekstrabeskyttelses metode som el leverandør skal give tilladelse til. Når man har det kan man faktisk undgå HPFI relæ. Der er i og for sig ikke noget i vejen for at man kan forbinde nullen FØR hpfi med jordleder. Men nulling i reglement forstand er det ikke.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Der er flere muligheder , det kan være din ekstrabeskyttelse som ikke virker , eller at en anden beboer i ejendommen har brugt vandrøret som jord og tilsluttet en opvasker/vaskemaskine jordklemme til vandrøret via en jordklemme .

Få en elektriker til at måle din ekstrabeskyttelse (nullingen) , du burde jo nok have en jord , men hvis man bor på 5 sal , så er det nemmere med en nulling , hvis nettet er nulsikret .


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Tak for svarene.

Det viste sig at det er installationskablet som et blevet beskadiget efter at VVS’eren har opsat rør uden på væg. 

Rawpluggen / boret til rørholderen har simpelthen lige været inde og ramme jordlederen samt en af faserne og beskadige disse i det 5-leder installationskabel i væggen.

Nu er jeg dog lidt i tvivl om hvordan jeg skal forholde mig.

Kunne forstå på elektrikeren at man enten kan hugge lidt ud, splejse kablet sammen og murer og pudse til igen.

Evt kunne man montere en dåse med en samling, hvilket dog jo bliver mindre pænt.


Hvilken løsning bør jeg vælge (hvorfor), og kan jeg få VVS’eren til at betale dette eller er det for egen regning?

Det er helt sikkert en erstatningssag mod VVSeren. 

Det viste sig at det er installationskablet som et blevet beskadiget efter at VVS’eren har opsat rør uden på væg. 

Rawpluggen / boret til rørholderen har simpelthen lige været inde og ramme jordlederen samt en af faserne og beskadige disse i det 5-leder installationskabel i væggen.

Nu er jeg dog lidt i tvivl om hvordan jeg skal forholde mig.

Kunne forstå på elektrikeren at man enten kan hugge lidt ud, splejse kablet sammen og murer og pudse til igen.

Evt kunne man montere en dåse med en samling, hvilket dog jo bliver mindre pænt.

Hvilken løsning bør jeg vælge (hvorfor), og kan jeg få VVS’eren til at betale dette eller er det for egen regning?

 Du bør da vælge løsningen med reparation af kablet ved splejsning. Om du eller VVSeren skal betale. Han kan umuligt vide, hvor kablet er, med mindre han har prøvet at finde kablet.


fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis