Elpære eksploderede igennem fatningen

Hej hej..  

Jeg bliver nødt til at spørge nogen der forhåbentlig har lidt forstand på el og kan hjælpe mig. 

Elpæren sprang igennem fatningen på en 'ældre' loftslampe.. og sikringen i elboksen slog fra. Det har jeg aldrig oplevet før.. hvorfor gjorde den det.? Den er sort med et par huller i selve fatningen på elpæren, hvor den sprang og selvfølgelig er fatningen i lampen også sort.

Må jeg overhovedet bruge lampen igen.? Jeg har ikke turde sætte nyt pære i endnu. 🙈

Og hvis, hvad skal jeg nok være obs på så det ikke sker på den måde igen.?

PFT  😜😀

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Ny fatning og pære, så er den klar igen. (skift også ledningen, når du er i gang)

Vi prøver igen, i morgen --

Ledningen på lampen.?

Men hvorfor sprænger pæren igennem fatningen ? Plejer det ikke bare at være tråden/gløden indvendig der sprænger.?

Når pæren går, kan tråden lande uheldigt og kortslutte de to poler internt i pæren.

Du kan lige polere kontaktsættet i fatningen så den bliver blank igen. Evt. med den grov side af en skuresvamp.

Husk at slukke!

Elektronikteknikeren

Velkommen på LDS

Det sker en gang imellem at pæren "springer i luften" Det kan man ikke forebygge. Du skal bare skifte pæren hvis ellers fatningen ser nogenlunde ud efter at du har tørret op i den med en klud. MED afbrudt strøm. 

Hvis den sprang på en måde så fatningen er i stykker så må den skiftes. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)

Tak for svar allesammen 😉

Her er lige billeder at pæren og fatningen.

Jeg prøver lige at tørre fatningen i lampen rent og sætter en ny pære i en af dagene. Når jeg er kommet over mit chok og tro om jeg ikke brænder huset ned 😅

Det er et sommerhus vi bor til leje i i nogle uger - mellem huskøb nemlig. 😜

Annonce
Vedhæftede filer:

Jeg kan godt se et lille mærke på side kontakten oppe i fatningen. Men kan du skrue pære i er der ingen problemer. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)

Tak.. Jeg kigger på det en af dagene 😊

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis