Udskiftning af ruder.

Hej.

Jeg står for at skulle udskifte mine gamle termoruder.

Husets vinduesrammer er fine, så jeg er begyndt at udskifte ruderne.

Her kommer så spørgsmålet:

De eksisterende ruder er 18 mm tykke, men der er plads til at jeg kan gå op til ca. 35mm tykke ruder. Dette giver mig mulighed for at vælge 3 lags termoruder. Men!! er det en god ide? kan rammerne holde til en vægtforøgelse på ca. 15 kg. Vinduerne er af vippetypen hvor vippebeslaget sidder i midten af vinduet.


mvh.
RB
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det vil jeg ikke anbefale fordi rammerne højest sandsynlig ikke er dim. (kraftig nok) til 3-lags glas. Især de limet og stiftet hjørner vil blive belastet.

Ps. Det må havde været nogle ordentlige mobbedrenge af nogle glaslister der har været i siden at falsen er så dyb. Glaslister og ramme skal normalt flugte hinanden.  

Altså hvis vi snakker udvendig glaslister, så har der fra start af bestemt været noget galt med montagen af glaslister. Utroligt at bundfalsen ikke har taget skade af vejrliget - især med vinduer fra 70-erne hvor man ikke gik så højt op i kernetræ. :-) 

Hej Frank.

Jeg tror at vi misforstår hinanden.

Den glasliste jeg har målt fra sidder indvendigt i vinduet. Udvendigt er vinduet konstrueret med en aluminiumskant hele vejen rundt.

Jeg har vedhæftet et billede af vinduet set indefra. Du kan se den akse vinduet drejer om th i billedet.



mvh.
RB

Ok, ja så er det en anden ting :-) Men under alle omstændigheder vil jeg nu sikre mig at hjørnerne er solide nok, for som du selv er inde på vejer 3-lags ruder ret godt til. 

Ps. Mon drejebeslaget osse kan holde til den ekstra vægt?

Pps. Nogen producenter var i sin tid jo vældig glade for kun at bruge stifter/dykker (der rustede op) end de korrekte stjernesøm i hjørnerne, og hvis der så tillige var sløset lidt med (manglende) lim i rammerne havde man balladen.   

Annonce

Har lige set nærmere på samlingerne. Der er benyttet stjernesøm.

Ellers tak for dit indlæg.


mvh.
RB

Man bruger ikke 3 lags termoruder mere , nu bruger man energiruder som er ca dobbelt så tykke som 2 lags termoruder , det var den besked jeg fik af glarmesteren da en af mine 3 lags termoruder gik i stykker , og at de isolerer bedre end 3 lags ruderne............


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis