Epoxy gulvmaling ved lav temperatur

Jeg har et 15kvm skur med betongulv jeg rigtig gerne kunne tænke mig at få malet hurtigst muligt. Problemet er, at det er ikke særlig godt isoleret (70mm) og der kun er mulighed for at varme op med el. 

Kan man male med epoxy ved temperaturer omkring 5-10 grader? Eller skal jeg lukke (tørre) øjnene og varme op til 20 grader?

Gulvet er et betongulv isoleret med 100mm flamingo. Ca 3 måneder gammelt. 

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

5...10 grader er for lidt til epoxy, det hærder ikke rigtigt.

Epoxy elsker høje temperturer ved hærdning (op til 180 grader, hvilket ikke er relevant her)

Jeg ville vente til en rigtig varm sommerdag hvor du måske kan få temperaturen op over 30 grader.


Du må ha for god tid Bent, eller residere i det sydfranske. 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Jeg læser ved en vandbaseret epoxy maling at den har en hærdetid på 5 dage ved 20 grC 

Men det fortæller jo ikke noget om mindste temperatur. Der er helt sikkert forskel på de forskellige typer epoxy maling.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

"vandbaseret epoxy"

Hvad i alverden er det? Epoxy er pr. definition 2-komponent og absolut ikke vandopløseligt. Mener du Alkyd?

Eller er der en alternativ kemi jag skal til at lære? Jeg er altid åben for nye ting.

Mht. til for god tid, Mr_Cabrio: hvis du har lyst til et gulv hvor du de næste 2 år klistrer fast når du går på det, go ahead. Eller kan jeg kun sige at under 20 grader skal du slet ikke begynde med epoxy. Og det er gulvtemperaturen.

Med fare for at få revet hovedet af, kan jeg oplyse der faktisk findes vandfortyndingsbar epoxymaling på markedet.   

Eks.:  https://www.vesla-coating.dk/shop/4...2-kg-saet/

Datablad for samme: https://www.vesla-coating.dk/upload_dir/docs/Nye-datablade/Vespox-EW-V.pdf

Med hensyn til hærdetemperatur bør man læse datablad og brugsanvisning på det produkt man ønsker at anvende INDEN anvendelse.     

EDIT: Glemte at fortælle at et gulv bør være mindst et halvt år gammelt og gerne mere inden der lægges epoxymaling på. Det grundet at betonen ingen fugt må afgive, sker det dannes der blære i malingen og det kan også knibe generelt med vedhæftningen. Epoxy maling er faktisk rimelig svært at omgås på betongulve.


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Tak for svar, også til dig Bent ☺️

Jeg venter med at male og finder en anden løsning. Et rå betongulv er måske heller ikke så slemt. Har bare fået at vide, at det altid vil være snavset og støvet. 

Men jeg er nok tilbøjelig til at levere malingen tilbage, da jeg ikke tror jeg nogensinde får ryddet gulvet igen derinde. 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også