Understøbning af skillevæge i kælder

Huset ydermurs fundament går 25 cm ned under overkant af eksisterende betongulv - men skillevæggene i kælder (på 88m2) som er af mursten står direkte på betongulvet.

Det er lidt øv, for jeg havde tænkt at jeg rimeligt nemt lige kunne opgradere med lidt gulvisolering uden at skulle understøbe. Der er PT ingen isolering - og betongulvet ligger direkte på ler/sand.

Og jeg havde fra start tænkt blot 10-15 cm isolering (ved godt kravene er højere), som ydermurenes fundament tillader uden at understøbe.

Derfor står jeg nu enten til at droppe mit lille opgraderings-trip - eller understøbe blot skillevæggene i kælderen med 30 cm, således at fundamentet under skillevæggene stikker nogenlunde lige dybt som ydermurenes fundament.

Jeg har læst om understøbning. Grunden til at jeg rejser spørgsmålet her, er at det kun er med 30 cm jeg vil understøbe. Giver det anledning til en anden fremgangsmåde og andre tips? Eller hvis man vil bidrage med en fremgangsmåde, så skriv bare.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Fremgangs måde og risiko er stort set det samme om du graver 30 cm fri nedad eller 50 cm. 

Du må kun grave ca. 1 m fri af gangen og så få det støbt, og fuget op under muren dagen efter, og så vente 1 uge inden du tager 1 m ved siden af. Der kan godt laves flere stykker a`1 m samtidig, blot der er 3 m imellem dem. 

Grav ned under muren så din grøft står skarp ind imod rummet. Hvis det ikke lykkes helt så må du bruge et stykke krydsfiner plade eller lign til at styre beton. Du kan komme med beton på den ene side af pladen og jord på den anden side. 

Jeg ville nok støbe lidt længere ned når man er i gang.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Det der med at fuge op under muren, der er flere som "blot" hælder mere beton ned end hvad der kan være og så presser pladerne til lodret position for at presse beton helt op mod underkant af eksisterende mur. Hvad mener du om den metode?

Jeg har egentlig ikke noget imod at fuge det sidste stykke, men som jeg kan se, så er underkanten af eksisterende mur ret ujævn, så jeg er ikke sikker på jeg vil kunne komme ind med en fugeske.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Når beton hærder så svinder det lidt. Det er årsagen til at alle beton gulve i industrihaller skal skæres igennem. Så når din beton har hærdet lidt kan man fuge med elementmørtel eller nul svinds beton. Du kan altid komme ind med en fugeske hvis du laver 1 - 1,5 cm plads. 

Jeg mener ikke man kan "hælde mere beton i end der kan være" alene vibrering får beton til at synke. Så hvis du fylder det beton i der er muligt og så kører ind imod din form/plade med en slagboremaskine f.eks. så synker betonen 1-2 cm ( luftbobler der kommer ud) Se en her en tilbagemelding i dag fra en anden tråd der ligner


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Du skriver du nok ville støbe lidt længere ned. Men ydermurenes fundament sætter jo en begrænsning, da jeg ikke umiddelbart havde tænkt at skulle understøbe dem også.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Hvis jeg nu vælger at understøbe således:

- Graver 46 cm ned

- Ligger 5 cm beton

- Murer 2 x 10x19x49 lecablokke med 1cm beton/mørtel imellem

- Fuger 2 cm ekspanderende mørtel

Hvordan lyder det?

Vil man kunne bruge betonen som "mørtel" mellem lecablokkene?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce

Hvis den blandes af sand og cement er det ok. Er der større sten i så er det ikke godt. 

Jeg har for mange år siden understøbt kælder. Der stablede jeg fundablokke og fyldte dem med beton. Der skal så lige lægges en tændstik eller andet småt imellem de første blokke så man kan få de blokke der kommer senere til at passe imellem. Men Lecablokke er meget nemmere at arbejde med. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej

Her er lidt isoleringsfakta for gulve, kilde Sundolitt:

Gulv med gulvvarme, U-værdi = 0,12

S60 = 300 mm, S80 = 275 mm

Gulv uden gulvvarme, U-værdi = 0,15

S60 = 220 mm, S80 = 200 mm

Kingspan Kooltherm K3 gulvisolering:

Gulv med gulvvarme, U-værdi = 0,12

K3 enkeltlag = 140 mm, dobbeltlag 130 mm (70+60 mm)

Gulv uden gulvvarme, U-værdi = 0,15

K3 enkeltlag = 100 mm

https://www.kingspan.com/dk/da-dk/p...visolering

Som det fremgår af ovennævnte værdier er der ikke nødvendigvis behov for "300 mm" gulvisolering, for at overholde gælde lovkrav.

mvh


gsh



Kan du uddybe lidt GSH? jeg er ikke med...

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Kravene til varmetab er 0,15 i U værdi hvis du ikke planlægger med gulvvarme. 

 Det kan opfyldes med forskellig kvaliteter af isolering, 

S60 =>220 mm    S80 =>200 mm

Eller Kingspan o.s.v 

K3=> 100 mm 

Så du behøver ikke at grave så langt ned hvis du vælger det bedst isolerende materiale. 



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Når jeg nu graver ud, så skal jeg vel forsøge ikke at rode længere ned i jorden/sandet end højst nødvendigt sådan at sandet ikke har mulighed for at synke sammen. Hvordan har andre klaret det mon?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis