Forberede gulvvarme.

Hej med jer!

Vi skal inden længe udskifte oliefyret med et moderne gasfyr. I den forbindelse støber vi gulvvarme i samme rum (kaldet vaskerummet).

Fra vaskerummet er der adgang til et gæsteværelse og en gang der fører videre til et badeværelse og garage.

På sigt vil vi støbe gulvvarme i alle rum, men ikke nu...

SÅ... Hvordan forbereder vi denne installation? Forestillede mig i første omgang at at montere hele shunt opstillingen - og Danfoss Living Connect enheden og derefter støbe den yderste del af er rør-i-rør (ved ikke hvad denne kaldes) i gulvet til fx dørerne og når vi så brækker det næste rum op, kan der føres et varmerør igennem. Dette for at undgå samlinger i gulvet, for det må man vist ikke...

Lyder det helt skævt??

//Peter L. Nøbbe
- never give up!
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er en udmærket plan at lægge de føringsrør (betegnelse fra el-faget) i / under beton gulvet på forhånd. De behøver jo ikke at ende ved en dør, men det kommer jo lidt an på i hvilken rækkefølge næste etape skal gennemføres i. Husk 2 til hver kreds. 

Jeg havde en lignende opgave, men der forberedte  jeg med 110 mm kloakrør. Det skulle så indeholde både 4 gulvvarme slanger og 5 til vand i badeværelse. Det kunne ikke lade sig gøre så der måtte yderligere laves lidt " underboring" i sandet under gulve.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)

Hej EV

Tusind tak for svaret! Meget brugbart!

Måske du kan hjælpe med et bonus spørgsmål...

Indtil vi etablerer gulvvarmen sætter vi en radiator op i garagen... Kan denne radiator tilsluttes en gulvarmestreng fra gulvvarmefordeleren, eller fungerer det ikke?

//Peter L. Nøbbe
- never give up!

Det fungerer normalt ikke, da radiatorer normalt skal have 50-60 grader fremløb, og din gulvvarme ligger måske på 25-30 grader. Men skal den bare lune lidt og den er ret stor så kan det nok lade sig gøre i garage. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis