Fuldspartle på træbeklædning?

Hej alle

Jeg skal i gang med, at renovere et repos, hvor bl.a. væggene skal have en overhaling. I den forbindelse er jeg i tvivl om, hvordan kan skal/kan gribe det an, og håber at i kan hjælpe :)

Sagen er den, at væggene er beklædt med træ hvorpå der sidder tapet – se billedet. Jeg ønsker, at få spartlet væggene (med rullespartel som jeg tidligere har gode erfaringer med) og lægge filt på i stedet.

Jeg er i tvivl, om jeg kan fuldspartle oven på beklædningen efter jeg har pillet tapeten af? Kan det holde, eller vil træet svække det eller lign.?

Det mest rigtige var nok, at hive beklædningen ned, men så bliver projektet pludseligt meget større. Skal jeg have det ned, er jeg nemlig også nødt til, at hive loftet ned, idet beklædningen er sat op før loftet. Derudover skal alle gerigter af dørene. En anden løsning er, at sætte gips uden på den eksisterende beklædning, og så fuldspartle dette – denne løsning vil jeg dog også gerne undgå idet dette også giver nogle udfordringer med dørene, stikkontakter mv.

Jeg ser frem til inputs! På forhånd tak :)

Mvh.
Mads

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er sikkert de såkaldte "bodega-plader" som sidder på dine vægge. De var meget populære i 70'erne og er ikke mere end 2-4mm tykke og er typisk limet op på vægen.Jeg har sådanne plader i vores kælder, og da jeg heller ikke gad at rive dem ned, valgte jeg at spartle direkte oven på dem, med almindelig let-spartel jeg havde i overskud.
Nu lavede jeg en væg der var "rustik" fordi jeg synes det kunne være sjovt, men du skal sikre dig at pladerne sidder ordenligt fast, for et par steder er mine plader begyndt at slippe...sikkert pgra ælde, og at jeg så har tilført dem "fugt" mens spartlen var våd plus vægt...

  


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Hej

Tak for svaret!

Det må helt sikkert være bodega-pladerne du snakker om. Vi havde dem også i vores entré, og dem hev jeg ned -  det stemmer fint med 2-4 mm tykkelse og var limet op Forskellen på dem jeg skal i gang med nu er dog, at de er på en let væg – jeg har derfor mistanke om, at der ikke er noget inde bag dem, udover træskellet og evt. isolering.

Okay. Tak for tippet… Hvordan har spartlen ellers holdt på pladerne? Er den revnet og har den virket mere skrøbelig end normalt?

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Spartlen klarer sig fint... nu var pladerne også bare malet med en enkelt gang vægmaling og lignede noget der var løgn, sikkert lavet for at lysne i forbindelse med salg.

Den er revnet et enkelt sted, sikkert fordi pladerne i en samling har sluppet grebet på vægen  
Jeg havde egentlig plan at rive væggen ned, da jeg lavede bryggers/bad, men kom på andre tanker, så nu har væggen stået et par år... og den får sikkert lov til at stå længere, da det jo trods alt bare er i kælderen     


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Du kan også skrue gipsplader uden på, og spartle samlingerne. Så får du en helt maleklar overflade.


Elektronikteknikeren

Tak for svar Henrik! Udfordringen ved mig er, at det er på et repos hvor man går forbi hver dag, så det med synlige revner tiltaler mig ikke rigtigt....

Gregeren: Jeps, det har jeg også tænkt på. Der er to grunde til, at jeg ikke straks kaster mig over den løsning

1: Der er et par stikkontakter og afbrydere - hvordan får jeg forlænget disse således afbrydermateriel kan nå ind i dåsen..?

2: Hvad gør jeg ved døre - karmen passer jo så ikke længere i dybden. Tager man gerigter af og lader gipsen bliver en del af karmen og så monterer man gerigter oven på bagefter eller..?

På forhånd tak

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Hvis det skal være moderne, så skal der slet ikke være indfatning rundt om dørene, men bare en fuge mellem karm og væg. Så det er jo en mulighed. Og ellers som du selv siger.

Hvis det er forfradåser til pladevæg kan de trækkes med ud. Hvis det er indmuringsdåser, kan man sætte forlænger ringe i.


Elektronikteknikeren

Resten af huset er ikke så moderne, så jeg vil gerne beholde indfatningen og gerigter Og tak for info! Jeg går lidt i tænkeboks

Hos min svigermor, har de for mange år siden "klasket" glasvæv (af den grove slags, med tydelige "snore" i) uden på bodega-plader på en trappeopgang.
Det har gennem årene fået adskillige lag maling og holder fint, selvom det selvfølgelig ikke er det du søger    
Men måske kunne det være en muglighed i forhold til at spartle ?  


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

God idé, men glasvæv er desværre banlyst af min bedre halvdel... Selvom det ville være nemmere end at spartle!

Lige som opfølgning så tog jeg et kig bag panelerne da jeg havde fået taget gerigter af dørerne. Det viste sig, at der var gipsplader inde bag, så løsningen blev, at pille bodegapladere ned Tak for hjælpen!

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også