Ruggerini motor

Hej jeg har en føns 21 med en ruggerini 14 HK mit problem er når jeg giver gas så lamper den fra akslen ud til skruen det er lige som.den banker håber nogle her inde kan hjælpe mvh milo

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det kan være dine motorophæng, skæv aksel, dårlig hardiskive(kobling mellem aksel og gearkasse) eller dårlig oplining af aksel motor/gearkasse.

Endelig kunne det måske også skyldes en skæv/havareret skrue.

Så en del ting der kan spille ind...


Vi prøver igen, i morgen --

  Har den kørt, som den skulle på et tidligere tidspunkt, og er der ændret noget siden


Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 

Det ved jeg ikke jeg købte den i sommer og stået på land sider er ved at gør den i stand 

Kunne tænke at opliningen er skredet. Adskild akselflangen fra Gearflangen (som regel 4 bolte.) Løsn flangen fra akslen. Løsn, og træk pakboksen ved stævnrøret fri. Tag 2 træ tøjklemmer, og vrid dem fra hinanden. Du har nu 4 fine kiler. Tag 3 af den og sæt lige langt ind i stævnrøret med ca samme afstand røret rundt, og tryk dem fast. Akslen er nu centreret i stævnrøret, du kan nu ved at skubbe akselflangen ind mod gearflangen se om opliningen passer. Du tager et søgerblad X tykkelse og mærker om flangerne "bider" ens hele vejen rundt. Just evt på motorophæng, indtil "biddet er ens. Du kan herefter tage et tyndere blad osv. osv. indtil du er nede i et papirtynd blad. så skulle din oplining være noget nær perfekt.

Lan g smøre, men håber det fortæller dig noget du kan bruge. 

God arbejdslyst.


Annonce

I første omgang skal skille flangen som samler akslen med motoren ad, træk akslen lidt tilbage og skub dem sammen igen, så skal de passe 100% sammen altså passe sammen hele vejen rundt. Når akslen er fri så undersøg om der er slør i stævnrøret.

Passer flangerne ikke sammen, vil akslen tvinges i en bue, og det dur jo ikke.

prøv dette og vend tilbage .


Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 

Nu er der vist ingen der ved hvordan motoren er installeret. Et par foto uden motorkassen ned i "hullet" ville helt sikkert hjælpe med at komme en diagnose nærmere.

Så vidt jeg har forstået står skiwet på land lige nu, så selv om motoren står på gummiklodser vil det larme (banke) temmeligt meget kva der ingen vand er under bundstokkene, eller det der svarer dertil. 

Jeg ville ikke prøve på at rette en motor ind efter skrueakslen så lang tid skiwet står på land, også selvom det kun er et mindre glasfiberskrog. Det kan faktisk give sig en hel del når det bliver flydende.       


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Nu er en Føns jolle jo en rundgattet glasfiberbåd, og har derfor næsten udelukkende dobbeltkrumme linier og i forbindelse med kraftige bundstokke, kan man sagtens lave en oplining af drivlinien det kunne vi da 1980 da der blev lagt en lille Volvo i samme slags båd.


Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
lynæs skrev den 19-02-2018 21:44:33

Nu er en Føns jolle jo en rundgattet glasfiberbåd, og har derfor næsten udelukkende dobbeltkrumme linier og i forbindelse med kraftige bundstokke, kan man sagtens lave en oplining af drivlinien det kunne vi da 1980 da der blev lagt en lille Volvo i samme slags båd.

Det er bare et generelt godt råd jeg giver Lynæs. Om folk så siger tak eller bander mig til helvede kan jeg ikke tage mig af.     


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Hej nu skal folk da ikke komme op og skændtes over mit problem men jeg siger mange tak for rådene .og jeg følge nogle af dem .mvh Milo03 

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis